Abstract:
گردشگری یکی از نیازهای انسان مدرن است و در میان بخشهای مختلف اقتصادی، بیشترین رشد و درآمدزایی داشته است . رونق یا کسادی گردشگری در کشورها به عوامل مختلفی بستگی دارد. ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای جاذبه های فراوان تاریخی ـ فرهنگی و طبیعی دارای جایگاه مناسبی از نظر جذب گردشگر بین المللی نیست . از این رو، این تحقیق به دنبال شناخت عوامل مؤثر بر عدم توسعه صنعت گردشگری در ایران است . روش انجام تحقیق به شیوه توصیفی کمی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و جامعه آماری ٧٥ نفر متشکل از صاحبنظران، متخصصان و برخی مدیران دولتی بوده است . تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزار SPSS انجام شده است و از آزمونهای تحلیل واریانس یک طرفه و T تک نمونه ای برای سنجش تأثیر معناداری عوامل بر صنعت گردشگری ایران و از آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل استفاده شده است . نتایج تحقیق نشان میدهد که عوامل سیاسی داخلی و خارجی، نهادی و سازمانی، زیربنایی و اقتصادی تأثیر معناداری بر عدم توسعه گردشگری در ایران دارند و عوامل فرهنگی و دینی، امنیتی و جاذبه های گردشگری تأثیر معناداری به عنوان موانع توسعه صنعت گردشگری در ایران ندارند.
Machine summary:
"به راستی چرا چنین است ؟ چرا ایران به عنوان کشوری با جاذبه های متعدد طبیعی و تاریخی ـ فرهنگی سهم قابل توجهی در جذب گردشگر بین المللی ندارد؟ عوامل مؤثر بر عدم توسعه صنعت گردشگری ایران چیست ؟ این تحقیق به دنبال پاسخ به این مسئله است .
شکل شماره ٢: چارچوب مفهومی تحقیق : عوامل مؤثر بر صنعت گردشگری عوامل سیاسی داخلی عوامل سیاسی عوامل اقتصادی عوامل زیربنایی خارجی صنعت گردشگری عوامل جاذبه های عوامل فرهنگی و عوامل نهادی و گردشگری عوامل امنیتی و انتظامی دینی سازمانی ٤- روش پژوهش این تحقیق به دنبال بررسی شناخت موانع توسعه صنعت گردشگری بین المللی (گردشگران ورودی) در ایران است .
به نظر میرسد که «عوامل سیاسی داخلی، سیاسی خارجی، امنیتی، فرهنگی و دینی، نهادی و سازمانی، زیربنایی، عدم جذابیت جاذبه های گردشگری و عوامل اقتصادی تأثیر معناداری به عنوان موانع توسعه بر صنعت گردشگری بین المللی ایران داشته است ».
خلاصه نتایج آزمون T تک نمونه ای برای هر عامل در جدول شماره ٧ آمده است که نشان میدهد عوامل سیاسی داخلی، سیاسی خارجی، نهادی و سازمانی، زیربنایی و اقتصادی با فاصله اطمینان ٩٥ درصد تأثیر معناداری به عنوان مانع بر صنعت گردشگری ایران دارند.
- رتبه بندی موانع سیاسی مؤثر بر صنعت گردشگری ایران از نظر میزان اثر و شدت و ضعف آنها به گونه ای است که عامل سیاسی داخلی در رتبه اول است و پس از آن عاملهای نهادی و سازمانی، سیاسی خارجی و زیربنایی با فاصله بسیار کم در رتبه های بعدی قرار دارند."