Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل اجتماعی و روانی بر احساس نشاط دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز صورت گرفته است. روش مطالعه تحقیق پیمایشی و جامعه آماری آن دانشآموزان دبیرستانی 18- 16 ساله شهر اهواز است و شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است. دادهها با پرسشنامه گردآوری شده است و از طریق آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. مبتنی بر نتایج تحقیق، میانگین احساس نشاط دانشآموزان در سطح مطلوبی است. سایر نتایج نیز بیانگر آن است که بین احساس نشاط و متغیرهای عزت نفس، احساس محرومیت نسبی، شبکه روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی و احساس ناامنی، رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بر اساس ضریب تعیین رگرسیونی میتوان گفت که 40/0 درصد تغییرات متغیر وابسته از طریق متغیرهای وارد بر مدل رگرسیونی تبیین گردیده و سهم متغیر عزت نفس در تبیین واریانس احساس نشاط بیش از سایر متغیرها است. بنابراین هر چه عزت نفس، اعتماد اجتماعی و شبکه روابط اجتماعی در حد بالا و احساس محرومیت نسبی در حد پایینی باشد، به همان اندازه احساس نشاط در بین دانشآموزان بیشتر خواهد بود.
Machine summary:
"مدل تحلیلی تحقیق با توجه به نظریات و تحقیقات مطرح شده، در راستای شناسایی عوامل اجتماعی- روانی مؤثر بر احساس نشاط دانش آموزان، متغیرهایی چون شبکه روابط اجتماعی برگرفته از نظر وینهوون و ولمن، تأثیر اعتماد اجتماعی از دیدگاه گیدنز، کرول و پاتنام و احساس ناامنی از نظر گیدنز، وینهوون و مایرز به عنوان عوامل اجتماعی؛ همچنین متغیرهای عزت نفس از تحقیق داینر و همکاران و متغیر محرومیت نسبی از تحقیق وایت و همکاران به عنوان عوامل روانی، مورد بررسی قرار گرفتند.
جدول1- مقادیر آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق بر مبنای خروجی SPSS نام متغیر تعداد گویه آلفای کرونباخ احساس نشاط 29 806/0 عزت نفس 10 721/0 محرومیت نسبی 4 785/0 شبکه روابط اجتماعی 6 682/0 اعتماد اجتماعی 5 631/0 احساس ناامنی 8 767/0 تعریف مفاهیم و عملیاتی کردن متغیرها الف) متغیر وابسته احساس نشاط: در ادبیات نظری نشاط به عنوان عاطفه مثبت، رضایت از زندگی و نبود عاطفه منفی تعریف شده است (115 :Lyubomirsky et al.
Oxford Happiness Inventory Rosenberg Self-Esteem Scale Personal Relative Deprivation Scale Lubben Social Network Scale یافتههای تحقیق یافتههای پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی توسط نرمافزار SPSS 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
بنابراین در این پژوهش برای تبیین متغیر وابسته (احساس نشاط دانشآموزان) بر اساس متغیرهای مستقل (شبکه روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، احساس ناامنی، عزت نفس و احساس محرومیت نسبی) از مدل خطی رگرسیون به روش گام به گام (stepwise) استفاده گردید تا به ترکیب بهینه عوامل مؤثر بر احساس نشاط دست یافت."