Abstract:
با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه ای ٣ در تدوین خط مشی رسانه ای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه ، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا بـا بررسی مفاهیم ، ضرورت ها و الگوهای سیاست گذاری رسـانه ای و سـواد رسـانه ای کـه از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است ، به یک الگـوی جـامع «سیاسـت گـذاری رسانه ای متاثر از رویکرد ارتقای سواد رسانه ای» دست یابد. در ایـن تحقیـق بـه منظـور دستیابی به هدف ، میزان سواد رسانه ای جامعه مورد مطالعه (نوجوانان دانش آموز) با حجـم نمونه ٣٨٤ نفر که از طریق نمونه گیری خوشه ای و تصادفی به دست آمد، اندازه گیری شد. پس از استخراج عوامل موثر بر سواد رسانه ای مصاحبه هایی اکتشافی بـا ده نفـر از اسـاتید علوم ارتباطات اجتماعی و مـدیریت رسـانه و مـدیران و کـارگزاران رسـانه کـه بـا روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. همچنین به منظور ارزیابی صحت و روایی الگوی پیشنهادی و تبیین جایگاه سواد رسانه ای در سیاست گذاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، بخشی از برنامه های صدا و سیمای ج .ا.ا.، بـر پایـه الگوی به دست آمده از مولفه های سواد رسانه ای مورد تحلیل و بررسـی قـرار گرفـت و در نهایت استنتاج به عمل آمد.
Machine summary:
سیاست گذاری رسانه ای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانه ای (مورد مطالعه : سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ) 1 محمدسعید تسلیمی 2 آمنه کلاته آقامحمدی تاریخ دریافت : ٩٣/٧/٢ تاریخ پذیرش : ٩٤/٤/١ چکیده با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه ای ٣ در تدوین خط مشی رسانه ای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه ، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا بـا بررسی مفاهیم ، ضرورت ها و الگوهای سیاست گذاری رسـانه ای و سـواد رسـانه ای کـه از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است ، به یک الگـوی جـامع «سیاسـت گـذاری رسانه ای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانه ای» دست یابد.
Jolls لایۀ اول : اهمیت برنامه ریزی شخصی در نحوة استفاده از رسانه هـا (رژیـم مصـرف )، لایـۀ دوم : در این سطح مخاطب به جنبـه هـای نامحسـوس تـر رسـانه ای توجـه مـیکنـد و بـه پرسش ها و موضوعات عمیقـی مـیپـردازد (ویژگـیهـای پیـام ) و لایـۀ سـوم : ایـن لایـه مهارت های لازم بـرای تماشـای (مصـرف ) انتقـادی١ رسـانه هاسـت (نقـد پیـام ).
نتایج آمار توصیفی و استنباطی بر اساس تعریف سواد رسانه ای و شـاخص هـای سـواد رسـانه ای کـه شـامل محتـوا، مخاطب ، هدف ، قالب و مؤلف است ، پس از وارد کردن اطلاعات و پاسخ های مربوط به سؤالات ، و وزن دهی به سؤالات و گویـه هـا (بـا توجـه بـه جهـت مثبـت و منفـی گویه ها) اقدام به شاخص سازی شد.
EAVI Consortium for the European Commission Directorate General Information Society and Media Literacy, available at: http://www.