Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، مطالعة رابطة میـان میـزان اسـتفاده از انـواع رسـانه هـا (رسانه های جمعی و فناوری های جدید ارتباطی ) با هویت و سبک زندگی دختـران و پسران جوان است . این پژوهش با رویکرد کمی و روش پیمایشی انجـام گرفتـه و در آن از ابزار پرسشنامه استفاده شده است . جامعة آماری آن شـامل جوانـان ١٨-٢٩ سالة شهر شیراز می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول لـین بـا ٣درصـد خطای نمونه گیری و ٩٥درصد اطمینان ٨٨٨ نفر برآورد شد. شـیوة نمونـه گیـری ، نمونه گیری طبقه ای تصادفی چند مرحله ای بوده است . یافته هـای پـژوهش ضـمن تأیید تفاوت سبک زندگی دختران و پسران ، بیانگر آن است که فناوری های جدیـد ارتباطی با هویت ملی و دینی و سبک زندگی دختـران و پـسران هـر دو، معنـادار بوده ، اما رسانه های جمعی داخلی تنها بـا هویـت و سـبک زنـدگی دختـران دارای رابطه است . هم چنین از بین ابعاد مختلف هویت ، هویت ملی و دینی فقط در مـورد دختران رابطة معناداری با پذیرش سبک زنـدگی جدیـد داشـته اسـت . در مجمـوع یافته ها حاکی از آن است که رسانه ها نقش مؤثرتری در دگرگونی هویت و سـبک زندگی دختران نسبت به پسران ایفا کرده اند.
Machine summary:
"بر این اساس پژوهش حاضر در نظر دارد به مطالعة رابطة میزان استفاده از رسانه ها (رسانه های جمعی و فناوری های جدید ارتباطی ) با هویـت اجتمـاعی (هویـت ملی ، هویت دینی و هویت گروهی ) و سبک زندگی دختران و پسران جوان بپردازد.
همان طور که ملاحظـه می شود در مورد پسران رابطة میزان استفاده از رسانه ها و فناوری های ارتباطی و اطلاعـاتی جدید (ICTها) با تمام ابعاد هویت مورد تأیید قرار گرفته در حـالی کـه ایـن رابطـه در مورد دختران با هویت ملی و دینی معنادار شده و با هویت گروهی معنادار نشده است .
اگر نوع رسانه هـا را در نظر بگیریم مشاهده می شود که رسانه های گروهی (داخلی ) تنهـا بـا سـبک زنـدگی دختران در ارتباط بوده و رابطة مثبت و معناداری را نشان می دهد؛ اما تمایـل بـه سـبک زندگی جدید در بین پسران ارتباطی با میـزان اسـتفاده از رسـانه هـای جمعـی (داخلـی ) نداشته است .
نکتة جالب توجهی که در نتایج ، دیده شده آن است که رسانه های گروهـی داخلـی ، مانند کتاب ، مجله ها، رادیو و تلویزیـون هـم راسـتا بـا فنـاوری هـای جدیـد ارتبـاطی و اطلاعاتی ، سبک زندگی جدید را برای دختران تشویق می کنند یعنی علاوه بر رسانه ها و فناوری های جدید، رسانه های عمومی داخلی که مهم تـرین آنهـا را صداوسـیما تـشکیل می دهند نیز سبک زندگی جدید را ترویج می کنند، هرچند رسانه هایی ماننـد مـاهواره و اینترنت به صورت موثرتر و مستقیم تری این کار را انجام می دهند."