Abstract:
هدف: همبستگی میان ویژگیهای زمینهای مانند جنسیت، رشته و ترم تحصیلی و میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در ابعاد هشتگانه اضطراب کتابخانهای (دسترسی به منابع، دسترسی به خدمات، فرایند جستوجوی اطلاعات، تجهیزات مکانیکی، استفاده از کتابخانه، سواد کتابخانهای، کارکنان کتابخانه و ساختمان کتابخانه) بررسی شده است. روش/ رویکرد پژوهش: نسخه اصلاحشده مقیاس اضطراب کتابخانهای چندبعدی ونکمپن را 123 دانشجو برای این مطالعه پیمایشی تکمیل کردهاند. یافتهها: 79 درصد از پاسخگویان سطوح متوسط و بالای اضطراب را تجربه میکنند. دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی کمترین، و دانشجویان رشتههای کودکان استثنایی و تربیت بدنی بیشترین میزان اضطراب را در اکثر ابعاد نشان دادهاند. اضطراب کتابخانهای مردان در تمامی ابعاد آن بالاتر از زنان بود. بیشترین میزان اضطراب کتابخانهای را دانشجویان ترم دوم و کمترین میزان اضطراب را دانشجویان ترم سوم نشان دادهاند. در ابعاد هشتگانه اضطراب کتابخانهای، اضطراب دسترسی به خدمات بیشترین، و اضطراب همکاری کارکنان کتابخانه کمترین میانگین را نشان داده است. نتیجهگیری: اضطراب کتابخانهای عارضهای جدی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز است.
Machine summary:
اضطراب کتابخانه ای در میان دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز برمبنای ویژگی های زمینه ای چکیده محمدامین عرفان منش | فرشته دیده گاه | مهدی محمدی هدف همبستگی میان ویژگیهای زمینهای مانند جنسیت رشته و ترم تحصیلی و میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز در ابعاد هشتگانه اضطراب کتابخانهای دسترسی به منابع دسترسی به خدمات فرایند جست و جوی ،اطلاعات تجهیزات مکانیکی استفاده از کتابخانه، سواد کتابخانه ای کارکنان کتابخانه و ساختمان کتابخانه بررسی شده است.
کلید واژه ها اضطراب کتابخانه ای کتابخانه های دانشگاهیدانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز اضطراب کتابخانه ای در میان دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز برمبنای ویژگیهای زمینه ای مقدمه محمدامین عرفان منش | فرشته دیده گاه ۲ | مهدی محمدی دریافت: ۱۳۸۸/۱۱/۱۵ پذیرش: ۱۳۸۹/۶/۶ حضور در محیطهای علمی و آموزشی همواره برای بسیاری از دانشجویان، با تجربه سطوح گوناگونی از اضطراب همراه بوده است که به اضطرابهای آکادمیک معروف هستند.
پژوهش حاضر نیز بر آن است تا جنبههای گوناگون اضطراب کتابخانه ای را در میان دانشجویان مقطع تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز مورد بررسی قرار دهد.
در پژوهش دیگری جیائو و آنوگبوزی (۱۹۹۸ الف) ضمن بررسی رابطه عادات یادگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اضطراب کتابخانه ای آنها مشاهده کردند که از میان ۲۰ عادت یادگیری مورد بررسی ۱۳ عادت با حداقل یک عامل از عوامل پنج گانه State anxiety .