Abstract:
سابقه و هدف:اخیرا رویکرد مثبت به بهداشت روان،گسترش یافته و بر مفهوم بهزیستی روانشناختی با مولفه های مثبتی مانند عزت نفس،روابط اجتماعی مناسب و رضایتمندی تاکید شده است.این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین جهت گیری مذهبی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 1391-1390 انجام گرفته است.مواد و روش ها:در این مطالعه مقطعی 320نفر از دانشجویان مقاطع و رشته های مختلف تحصیلی به شیوه نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شده و با پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی Ryff و جهت گیری مذهبی الپورت مورد بررسی قرار گرفتند داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS-16 و آزمون T مستقل و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.یافته ها:نتایج نشان داد بین بهزیستی روانشناختی و جهت گیری مذهبی درونی رابطه ای وجود نداشت(P=0/128)در حالی که بین بهزیستی روانشناختی و جهت گیری مذهبی بیرونی رابطه منفی وجود دارد(P=0/009 و r=-0/199)همچنین پسران نسبت به دختران از جهت گیری مذهبی بیرونی بیشتری برخوردار بودند(P=0/007)بین سن و جهت گیری درونی نیز رابطه مستقیم و معنی داری مشاهده شد (P=0/012 و r=0/158).نتیجه گیری:بین بهزیستی روانشناختی و جهت گیری مذهبی بیرونی رابطه منفی وجود دارد.همچنین سن با جهت گیری درونی رابطه دارد.
Background: A recent prospective positive approach to mental health and sense of well-being spread Roy knew the positive factors such as self-esteem، good social relations and satisfaction have been highlighted. Such a perception of the mental health seems that religion has an important role in the development of human features are associated. This study aimed to determine the relationship between religious orientation and mental well-being of university students knew GONABAD took the 91-1390 school year.
Methods: In this cross-sectional study (descriptive - analytic) sections 320 students from various majors and multi-stage random sampling and questionnaires Roy knew Welfare (Reef et al)، and religious orientation (Alport) of were. SPSS software using independent T test and Spearman correlation coefficients were analyzed.
Results: The results showed that there was no relationship between intrinsic religious orientation and psychological well-being (P =0.128)، while a negative relationship between psychological well-being and extrinsic religious orientation was (P =0.009). Between the sexes in terms of extrinsic religious orientation was a significant difference in the way boys than girls were outside of religious orientation (P =0.007). The relationship between age and self-orientation، there was a significant and direct، so that with increasing age، the students had more intrinsic religious orientation. (P =0.012).