Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین مشکلات عصب روانشناختی دختران آزاردیدة هیجانی بود. این پژوهش با روش علی – مقایسهای انجام شد. جامعة آماری کلیة دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهر تهران مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 90-91 بودند. نمونه شامل 60 دانشآموز دختر(30 دانشآموز با آزاردیدگی هیجانی و 30 دانشآموز عادی) بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساختة آزاردیدگی هیجانی، آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون طراحی دیداری- حرکتی بندر گشتالت و آزمون تصویری ری استفاده شد. دادهها با روش آماری تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار بین دو گروه در نمرات اصلی آزمون بندر گشتالت، خرده آزمونهای شباهتها و گنجینة لغات آزمون وکسلر و نمرات بر برداشت و ترسیم حفظی آزمون ری بود. در سایر دادهها تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج پژوهش حاکی از وجود اختلال مغزی در دانشآموزان آزاردیدة هیجانی بود. بر اساس نتایج، به سایر محققان پیشنهاد میشود که علاوه بر مشکلات روانشناختی به وجود اختلال مغزی به طور منطقهای توجه کنند.
Machine summary:
پیشرفت های اخیر در علم عصب شناسـی تحـولی پیشنهاد می کند که فشار روانی زود هنگام زندگی ، تغییرات دائمی را در مدارهای عصبی ایجـاد مـی کنـد کـه سـبب عـدم یکپـارچگی پـردازش هیجـانی ، کنتـرل خودکـار درون ریـز، تنظـیم برانگیختگی و گوش به زنگی شده و به افـزایش واکـنش نسـبت بـه محـیط ، نقـص شـناختی ، حساسیت در مقابل درد، افسردگی ، اضطراب وخواب آشفته منجر می شـود(هیم ٧و همکـاران ، ٢٠٠٦).
با توجه به اثرات مخرب این آزار بر عملکرد سیستم مغزی و روانی فرد که سبب انواعی از اختلالات ومشکلات در فرد وتعاملات بین فردی او می شود، در این پژوهش عملکرد عصب روانشناختی دانش آموزان دختر آزاردیدة هیجانی در مقایسه با دانش آموزان دختر عادی بررسی شد؛ این پژوهش به دنبال این پرسش بود که آیا عملکرد دانش آموزان آزاردیده در آزمـونهـای بندرگشتالت ، ری و خرده آزمونهای وکسلر با دختران عادی تفـاوت دارد؟ براسـاس ایـن سـه پرسش ، سه فرضیه به شرح زیر ارائه شد: ١- عملکرد دختران آزار دیدة هیجانی در آزمون بندر گشتالت با دختـران عـادی تفـاوت دارد.
نمرات پایین تر گروه آزاردیده در خرده آزمون گنجینة لغات، در مقایسـه بـا گروه عادی ، نشان دهندة اختلال مغزی در نیمکرة چپ دانش آموزان آزاردیـده اسـت .
براساس دادههای بـه دسـت آمـده در ایـن پژوهش ، عملکرد دانش آموزان آزاردیده در مقایسه بـا دانـش آمـوزان عـادی در هـر دو مرحلـة روبرداشت وترسیم حفظی آزمون آندره ری ، پایین تر و نشـاندهنـده ضـعف حافظـه در آنهـا است .
com /locate /Maturities ,66,51-55 & available in www.