Abstract:
فرهنگ سازمانی می تواند چالش بزرگی برای انجام هر برنامه دانشی باشد و با این حال نیز شناخت کمی از چگونگی مشارکت یا ممانعت فرهنگ سازمانی در اجرای مدیریت دانش وجود دارد. بنابراین ، این پژوهش با هدف امکان سنجی اجرای یک برنامه ی مدیریت دانش در شرکت ملی حفاری ایران ، درصدد آزمون تجربی چارچوب مفهومی برای ارزیابی تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایند خلق دانش است . برای این منظور، پرسش نامه و روش های تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISRELبرای سنجش متغیرهای تحقیق به کار گرفته شده است . نتایج تجزیه و تحلیل پرسش نامه نشان داد که انواع مختلف فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر فرایند تبدیل دانش و خلق دانش سازمانی دارد. هم چنین نتایج جانبی پژوهش نشان داد که فرهنگ ادهوکراسی بیش ترین نقش را در توسعه وبهبوددانش آفرینی سازمانی داشته و وجود یک فرهنگ نوآورانه و کارآفرین در جریان تبدیل دانش و خلق دانش جدید ضروری است . شبکه های اجتماعی در برگیرنده ی روابطی هستند که اطلاعات و منابع مورد نیاز کارآفرینان را در اختیارشان قرار می دهند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر به کارگیری منابع مشورتی شبکه ی اجتماعی کارآفرینان (مدیران اجرایی ) بر عملکرد کسب و کارهای نوپای ایرانی (135=n) که در برنامه ی پژوهشی ٢٠١١ دیده بان جهانی کارآفرینی شرکت داشته اند، است . نتایج داده های ٢٠١١ GEM مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری نشان می دهد که اندازه ی شبکه ی اجتماعی کارآفرینان ، تأثیر مثبت بر عملکرد کسب و کارهای شان دارد. هم چنین نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که حمایت خانوادگی صاحبان کسب و کار تأثیر شبکه ی اجتماعی بر عملکرد کسب و کارهای شان افزایش می دهد.
Machine summary:
"مقصود اهداف ابزارها نیل به هدف انطباق ترکیب برونی سازی انسجام بازار ادهوکراسی درونی سازی سلسله مراتبی بومی شکل شماره ی چهار- مدل تبدیل دانش (SECI) و چارچوب ارزش های رقابتی (CVF) با جای گذاشت مطابق پیش نیازهای کارکردی پارسونز ٣- فرضیه های پژوهش باتوجه به الگوی بیان شده ، فرضیه های زیردراین مطالعه مدنظرقرارگرفته است : Ha: فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر فرایند خلق دانش دارد.
۶ مراتبی فرهنگ بازار شکل شماره ی پنج - نتایج تحلیل وضعیت انواع فرهنگ سازمانی در میان ابعاد مدل تبدیل دانش نیز، درونی سازی بهترین وضعیت را در شرکت ملی حفاری ایران داشته و بعد از آن به ترتیب ابعاد ترکیب ، برونی سازی و اجتماعی سازی در سطح های پایین تر جای گرفته اند.
٨ درونی سازی ترکیب شکل شماره ی شش - نتایج تحلیل وضعیت ابعاد مدل تبدیل دانش ٥-٢- بررسی مدل های اندازه گیری پیش از وارد شدن به مرحله ی آزمون فرضیه ها و مدل مفهومی پژوهش لازم است از صحت مدل های اندازه گیری فرهنگ سازمانی و خلق دانش اطمینان حاصل شود.
بنابراین ، این پژوهش با هدف امکان سنجی اجرای یک برنامه ی مدیریت دانش در شرکت ملی حفاری ایران ، درصدد آزمون تجربی چارچوب مفهومی برای ارزیابی تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایند خلق دانش است .
پیش بینی پذیری شکل شماره ی نه - چارچوب مفهومی اصلاح شده اگرچه رابطه میان فرهنگ سازمانی و خلق دانش آشکار است ، برخی محدودیت های پژوهشی نیز در این مطالعه وجود دارد که فرصت هایی را برای تحقیقات آتی پیشنهاد می کند."