Abstract:
خاندان اعین در نشر معارف اهل بیـت جایگـاهی برجسـته دارنـد. بـاز خوانی چگونگی تحول فکری و عقیدتی این خاندان و زمان آن ، کمک فراوانـی به شناخت افکار و عقاید ایشان مینماید. این خاندان در ابتدا بر مـذهب تسـنن بودند و بعدها به تشیع گرایش یافتند. نخستین بسـتر آشـنایی خانـدان اعـین بـا تشیع در عصر امام سجاد به وجود آمد. عوامل متعددی در ایجاد این تمایـل نقش داشته است ، افرادی چون ابوخالد کابلی صحابه خاص امام سـجاد و صالح بن میثم را باید دارای نقشی مهم در پذیرش تشیع خانـدان اعـین شـمرد. هم چنین ، اساتید و مشایخ حدیث فرزندان اعین در آشنایی این خانـدان بـا اهـل بیت بی تاثیر نبوده اند. /Abstract>** عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
Machine summary:
عوامل متعددی در ایجاد این تمایـل نقش داشته است ، افرادی چون ابوخالد کابلی صحابه خاص امام سـجاد و صالح بن میثم را باید دارای نقشی مهم در پذیرش تشیع خانـدان اعـین شـمرد.
١٠ ایـن گـزارش بـا / وجود روایتی که اعین از امام باقر نقل میکند، صحیح نمی تواند باشد؛١١ چـرا کـه در / / شرایط معمولی، راوی امام باقر در عصر امیرالمؤمنین حضرت علی در سنی نبوده / است که از فارس عازم عراق شود و با امیرالمؤمنین بیعت کند.
امـا بـه نظـر / میرسد بر اساس روایتی که زرارة بن اعین از پدرش اعین از امام باقر نقـل مـیکنـد، اعین به تشیع گرایش پیدا کرده و یا شیعه بوده است .
در حدیثی که محمد بن حسن بن صفار نقل میکند٨١ پس از گفت وگـوی علمـی بـین / حکم بن عتیبه و حمران درباره محدث بودن امیرالمؤمنین حضرت علی ، حمران بـرای / اطلاع دقیق از این امر، خدمت امام سجاد مـی رود ولـی قبـل از ملاقـات او بـا امـام / / / سجاد آن حضرت به شهادت میرسد.
به نظر میرسد، شاگردی حمران و زراره در نزد وی، با توجه به استفاده علمی حکم بن / / / عتیبه از امام سجاد و امام باقر و علاقه مندی وی نسبت بـه ائمـه معصـوم ، / باعث آشنایی آنها با امامان شیعه و گرایش ایشان به مکتب تشیع شده است .
روایتی با مضمون عمیق درباره ائمه از طریق زرارة بن أعین از پدرش اعـین از امـام / / باقر نقل شده است (ابن ابی الحدید، پیشین ، ج ٤، ص ١٠٩).