Abstract:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین عوامل بازدارنده کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاهها از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان میباشد. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی مقطعی بوده و به طور خاص از نوع مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری تحقیق، شامل تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1392 بود. از میان افراد مذکور، 322 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته است که روایی آن مورد تایید کارشناسان و خبرگان امر بوده و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 85/0 به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد بررسی و آنالیز قرار گرفتند. عمدهترین نتایج، بیانگر آن بود که از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بر اساس تحلیل عاملی انجام گرفته، هفت عامل بازدارنده، شامل عوامل اقتصادی، فردی، آموزشی، فنی، هنجار ذهنی، محیطی و نگرشی تبیین گردید. همچنین، به ترتیب عامل هنجار ذهنی با بار عاملی 81/0 و عامل اقتصادی با بار عاملی 44/0 دارای بیشترین و کمترین تاثیر بر بازدارندگی کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات بودند.
Machine summary:
"عاملهای استخراج شده از تحلیل عاملی اکتشافی و بار عاملی شاخصها شاخصها عامل اول: اقتصادی عامل دوم: آموزشی عامل سوم: فردی عامل چهارم: فنی عامل پنجم: هنجار ذهنی عامل ششم: محیطی عامل هفتم: نگرشی سختی و پیچیدگی کار با اینترنت 623/0 عدم وجود مرکز رایانه مجهز به امکانات اینترنت در گروه آموزشی 738/0 نداشتن تجهیزات لازم و کافی از قبیل رایانه، مودم 696/0 کیفیت پایین شبکه اینترنت در دانشکده 501/0 عدم تشویق استادان به استفاده دانشجویان از رایانه و اینترنت 597/0 عدم آگاهی از میزان فعالیت و استفاده دیگر دانشجویان از اینترنت 566/0 در اختیار نداشتن مجوز استفاده از اینترنت 676/0 محدودیت زمان استفاده از اینترنت 797/0 عدم اطمینان از دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از اینترنت 544/0 تردید نسبت به صحت اطلاعات اینترنت 587/0 اثرات منفی استفاده از اینترنت (انزواطلبی، افسردگی) 673/0 نگرانی از دسترسی و استفاده از مطالب غیرمجاز و نامناسب 762/0 مغایرت استفاده از اینترنت با اعتقادات ملی، مذهبی و اخلاقی کاربر 787/0 مغایرت استفاده از اینترنت با اعتقادات اجتماعی کاربر 824/0 سؤال دوم: از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان، تأثیر و تقدم عوامل بازدارنده کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات چگونه است؟ پس از استخراج عاملهای هفتگانه بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی، به منظور تأیید شاخصها و عاملهای شناسایی شده، از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است."