Abstract:
هدف پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد دینی و دلبستگی دینی با پرخاشگری است، که همدلی نیز به عنوان متغیر واسطهای در نظر گرفته شده است. روش پژوهش همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان دوره دبیرستان شهر اصفهان تشکیل میدهند. نمونه آماری شامل 321 دانشآموز دبیرستانی است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و مطالعه شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری راین (2006)، تعهد دینی ورتینگتون (2003)، دلبستگی دینی هیل و هود (1999)، همدلی دیوید (1983) و پرسشنامه جمعیتشناختی محقق ساخته جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و مدلیابی معادله ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم تعهد دینی بر همدلی 07/0 و اثر مستقیم دلبستگی دینی بر همدلی 25/0است (01/0≥p) و اثر مستقیم همدلی بر پرخاشگری 33/0- است (01/0≥p)؛ در حالیکه اثر غیرمستقیم تعهد دینی بر پرخاشگری 0231/0- و اثر غیرمستقیم دلبستگی دینی بر پرخاشگری 74/21 است که نشاندهنده رابطه معکوس بین تعهد دینی و دلبستگی دینی با پرخاشگری بود و یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل با دادهها برازش دارد؛ هر چند تاثیر تعهد دینی بر همدلی تایید نشد.
Machine summary:
تأثیر تعهد دینی، دلبستگی دینی و همدلی بر پرخاشگری در بین دانشآموزان مقطع دبیرستان محبوبه فرحانفر*1، محمدعلی نادی2، حسین مولوی3 1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران mfarhanfar@gmail.
ir چکیده هدف پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد دینی و دلبستگی دینی با پرخاشگری است، که همدلی نیز به عنوان متغیر واسطهای در نظر گرفته شده است.
از آنجا که در این پژوهش مؤلفههای مذهبی دو متغیر تعهد دینی و دلبستگی دینی را شامل میشود، بنابراین، پژوهش حاضر در مجموع، ارتباط دو متغیر مذهبی و یک متغیر رفتاری را با پرخاشگری دانشآموزان دبیرستان در قالب روابط ساده و مدلسازی معادله ساختاری بررسی کرده است.
روایی سازه این پرسشنامه نیز در پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به شیوه مؤلفههای اصلی و چرخشی از نوع واریماکس بررسی و محاسبه شد و نتایج زیر به دست آمد (68/0=KMO، آزمون کرویت بارتلت باخی دو 62/374 و سطح معناداری 01/0>p).
برای بررسی رابطه بین تعهد دینی و دلبستگی دینی و پرخاشگری با نقش واسطهای همدلی از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار مجذورات کمینه جزئی استفاده شد که مدل در شکل (2) نشان داده شده است.
همانگونه که نتایج پژوهش نشان داد، در مدل ساختاری دلبستگی دینی (گرایش به آداب و رفتارهای مذهبی) بهواسطه همدلی بر پرخاشگری تأثیر دارد.
همچنین، این یافتهها تأکیدی بر نقش میانجی همدلی به عنوان یک سازه اخلاقی زیر بنایی بین گرایش به رفتارهای مذهبی با کاهش پرخاشگری است.
Religiosity and Adolescent Empathy and Aggression: The Mediating Role of Moral Identity.