Abstract:
این مقاله کوششی است در جهت معرفی آثار ابوالحسن نورالوری، یکی از خوشنویسان ناشناختۀ دورۀ صفوی و همچنین معرفی پسرش نورالوری. در بخش اول، ابتدا به خاندان نورالوری و اشارات به ابوالحسن و آثارش در کتابهای خاندانش میپردازیم و سپس سه اثر خوشنویسی بازمانده از وی را که در سالهای 1032، 1042 و 1077هجری کتابت کرده است، معرفی میکنیم. اثر اول سنگ قبری است در آران و بیدگل؛ اثر دوم کتابت درب نفیسی است در نوشآباد و اثر سوم کتابی است به نام جامع القصص که توسط وی، تدوین و نگارش شده است. در بخش دوم نیز، مقاله به معرفی درب مسجد حاج عبدالصمد بیدگل که در سال 1114 توسط نورالوری پسر ابوالحسن کتابت شده، پرداخته است و ضمن رفع ابهامات در نسبت این درب با آثار قبلی چند تن از دیگر خوشنویسان این خاندان را به اجمال معرفی میکنیم. این مقاله کوششی است در جهت معرفی آثار ابوالحسـن نورالـوری ، یکـی از خوشنویسـان ناشناختة دورة صفوی و همچنین معرفی پسرش نورالوری . در بخش اول، ابتـدا بـه خانـدان نورالوری و اشارات به ابوالحسن و آثارش در کتابهای خاندانش می پردازیم و سـپس سـه اثر خوشنویسی بازمانده از وی را که در سالهای ١٠٣٢، ١٠٤٢ و ١٠٧٧هجری کتابت کـرده است ، معرفی می کنیم . اثر اول سنگ قبری اسـت در آران و بیـدگل ؛ اثـر دوم کتابـت درب نفیسی است در نوشآباد و اثر سوم کتابی است به نام جامع القصص که توسط وی ، تـدوین و نگارش شده است . در بخش دوم نیز، مقاله به معرفی درب مسجد حاج عبدالصمد بیـدگل که در سال ١١١٤ توسط نورالوری پسر ابوالحسن کتابت شده، پرداخته است و ضـمن رفـع ابهامات در نسبت این درب با آثار قبلی چند تن از دیگر خوشنویسـان ایـن خانـدان را بـه اجمال معرفی می کنیم .
Machine summary:
"با توجه به دلایل و قراین ارائه شده مسلم می شود که ابوالحسن بن نورالـوری کـه دو اثر کتیبه نگاری از وی در آران و بیدگل و نوشآباد به تاریخ ١٠٣٢ و ١٠٤٢ هجری شناسایی شده، همان ابوالحسن بن نورالوری است که کتاب جامع القصص را به سـال ١٠٧٧ تألیف و کتابت کرده است .
به جز دلایل مطرحشده در این باره، به قرینه ای دیگر نیز مـی تـوان توجـه کـرد؛ ابوالحسن در این سه اثر، با عبارت مشابهی خود را معرفی کرده است : در کتاب جامع القصص : «کاتبه ابن ابوالحسن النورالوری الادیب عفی عنهما» در کتیبة مسجد حاج سیدحسین نوشآباد: «کاتبه ابوالحسن بـن النورالـوری عفـی عنهما» بر سنگ قبری در آران و بیدگل : «کاتبه ابوالحسن نورالوری بیدگلی ...
تصویر ٤: نام کاتب درب مسجد حاج عبدالصمد گرچه کاتب این درب نورالوری است ، سال کتابت آن (١١١٤ هجری ) با تاریخ سه اثر قبلی (١٠٢٣، ١٠٤٢ و ١٠٧٧ ق) مطابقت ندارد؛ یعنی ممکن نیست خوشنویسی که در سال ١١٣٢ در خوشنویسی استاد بوده است ، در سال ١١١٤ نیز در قید حیات بـوده •• •• •• •• •• •• •• •• یا اینکه توانایی خلق چنین اثری داشته باشد؛ از این رو، استاد ایرج افشار به حق اظهار تعجب می کند که چرا تاریخ کتابت سـنگ قبـر (١٠٣٢) و کتابـت درب ایـن مسـجد (١١١٤) که ظاهرا آن را یک نفر کتابت کرده است ، با هم سازگار نیست ؟ (سـفرنامچه ، ص٤٠٥ و ٤٠٦) جواب این است که خوشنویس درب مسجد حاج عبدالصمد بیدگل ، کسی غیر از کاتب کتیبه های قبلی است ."