Abstract:
مسئله اصلی این مقاله بررسی تقلب در امتحان، با تاکید بر فهم مسئله است. این نوشتار در پی ریشه یابی دلایل تقلب، از نظریه تکنیک های خنثی سازی سایکز و ماتزا استفاده کرده است. نظریه تکنیک های خنثی سازی به دنبال آن است که متخلفان چگونه رفتار خود را در قالبی همسو با ارزش ها و هنجار های مرسوم جامعه توجیه می کنند تا از فشار ناشی از سرپیچی از هنجارها بر خود بکاهند. این تکنیک ها شامل انکار مسئولیت، انکار زیان، سرزنش سرزنش کنندگان، انکار آسیب دیده و نیز ادعای وفاداری به دیگران است. رویکرد پژوهش، کیفی و تکنیک مورد استفاده مصاحبه بوده است که طبق آن با 20 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان، مصاحبه عمیق صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهد که دانشجویان از هر پنج تکنیک خنثی سازی سایکز و ماتزا برای توجیه تقلب خود در امتحان استفاده می کنند. نگاهی به یافته ها حاکی از آن است که امتحانات در سیستم آموزشی کشورمان از یک مسئله سنجشی به یک مسئله ارزشی تبدیل شده است و این تبدیل نابجا، عاملی در افزایش میزان تقلب در بین دانشجویان شده است.
The main objective of this paper is to study cheating in the exams with emphasis on understanding the problem. The main thrust of this study is to find out the roots of cheating by using Sykes and Matza neutralization technique theory. This theory tries to find out the way the offenders try to justify their behaviors within a framework compatible with the prevailing values and norms of the society to reduce the pressures stemming from violation of norms. These techniques include Denial of responsibility، Denial of injury، Condemnation of condemners، Denial of Damaged and Expression of loyalty to others. Qualitative research methodology was applied and interview was conducted to garner the necessary data. Hence، deep interview was conducted with 20 students of Guilan University. The findings of the research indicate that the students use the abovementioned five techniques to justify their cheating in the exam. The findings also indicate that exams in the educational system of our country have turned from a measurement category into a value-based one and this improper change has caused more cheating among the students.
Machine summary:
يافته ها نشان مي دهد که دانشجويان از هر پنج تکنيک خنثي سازي سايکز و ماتزا براي توجيه تقلب خود در امتحان استفاده مي کنند.
به همين دليل نوع نگاه مقاله حاضر؛ بر اساس اهدافي که دنبال مي کند، منطبق بر نگاهي جامعه شــناختي است تا با مطالعه موردي دانشجويان دانشگاه گيلان ، مسئله تقلب در امتحان را از درون ، يعني با توجه به دلايل ذهني خود دانشجويان متقلب 1.
نگاهي به تحقيقات پيشين مسئله نشان مي دهد که درباره موضوع تقلب در امتحان عمومــا تحقيقاتي با رويکرد کمي صورت گرفته اســت و تحقيقات انجام يافته عمدتا در پي بررســي ميزان فراواني و شيوع اين مسئله در محيط هاي آموزشي بوده اند.
عليرغم يافته ها و نتايج ارزشــمند تحقيقات پيشين ، نقدي که بر آنها وارد است آنکه اکثر اين تحقيقات فاقد چارچوب نظري جامعه شــناختي بوده و اغلب به بررســي و بيان انواع روش هاي تقلب بسنده کرده اند.
با قرار دادن گفته هاي دانشجويان مورد مطالعه در قالب اين فنون خنثي سازي ، دريافتيم که آنها از هر پنج تکنيک خنثي سازي براي توجيه رفتار انحرافي خود استفاده کرده اند.
با استفاده از تکنيک سرزنش سرزنش کنندگان ؛ دانشجويان ، عوامل سازماني و مديريت آموزشي و اساتيد را مورد هدف قرار گرفته و در توجيه رفتار خود به تدريس و نمره دهي نامناسب اساتيد، بي فايده بودن برخي از دروس و عدم ارزيابي درست افراد در امتحانات اشاره مي کنند و با استفاده از تکنيــک عدم پذيرش قرباني که توجيهات کمتري را در اين تحقيق به خود اختصاص داده است فرد متقلب مدعي مي شود که با وضعيت فعلي دانشگاه و مقررات حاکم بر آن ، بايد تقلب نمود.