Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، آسیب شناسی تولید دانش در هسته های پژوهشی علوم انسانی مستقر در دانشگاه می باشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش زمینه ای بهره گرفته شد. گروه مورد مطالعه، یازده هسته پژوهشی علوم انسانی مستقر در یکی از دانشگاه های کشور بود. در این میان، با چهارده نفر از اعضای هسته ها مصاحبه شد. داده های به دست آمده در دو مرحله کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس تحلیل مصاحبه های صورت گرفته، نه مقوله استخراج شدند که ناظر بر مهم ترین مسائل پیش روی هسته های پژوهشی علوم انسانی مستقر در دانشگاه می باشند. این مسائل عبارت اند از ضعف انگیزش، ضعف ساختار، در حاشیه بودن پژوهش، ضعف حمایت دانشگاه، آموزش محور بودن دانشگاه ها، نبود سیستم مدیریت دانش یکپارچه، ضعف روحیه همکاری پژوهشی، هسته های پژوهشی به مثابه جعبه سیاه، محدودیت در تامین منابع مالی. علاوه بر این، نتایج به دست آمده نشان دهنده تمرکز بیشتر هسته های پژوهشی در برقراری ارتباط با جامعه با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه از طریق انجام طرح های تحقیقاتی می باشد و همچنین نتایج حاکی از نیمه فعال بودن نیمی از هسته ها و غیرفعال بودن برخی از آنهاست.
The main objective of this research is to pathologically study knowledge creation in humanities research centers affiliated to the universities. In the pursuit of this goal، grounded theory was employed. The study group constituted of eleven humanities research centers in one of the universities of Iran. Fourteen members of the research centers were interviewed. The garnered data were analyzed during the two stages of open and pivotal codifications. On the basis of the analysis of interviews، nine categories were extracted، which are most important problems of humanities research centers of the universities. These problems include weak motivation، weak structure، isolation of research، weak university support، education-oriented approach of university، lack of a total knowledge management system، weak morale for cooperation in research، research centers as black boxes and limitation of funds. Moreover، the findings also show that focus of research centers on meeting the demands of the society is through research projects، while half of the centers are semi-active and the other half are non-active.
Machine summary:
بنابراين ، با نظر به اهميت جايگاه مراکز پژوهشي علوم انساني در دانشــگاه که اساسا با هدف خلق و نشر دانش و به بيان ديگر توسعه دانش ايجاد شده اند، هدف اصلي پژوهش اين است که ضمن شناخت وضع موجود توليد دانش در هسته هاي پژوهشي ، مسائل پيش روي آنها در توليد دانش شناسايي و استخراج شوند.
به نظر مي رســد ضعف انگيزش پژوهشــگران علوم انســاني به ويژه در ابعاد تمايل به مشارکت در هســته ها، انگيزه هاي مالي ، انگيزه هاي ســازماني و داشــتن اراده جدي براي فعاليت در هســته هاي پژوهشي دانشــگاهي و نيز ضعف روحيه همکاري پژوهشي در بين آنها، محدوديت اين هســته ها در تأمين منابع مالي لازم جهــت انجام پژوهش ها و نبود يک سيستم جامع و يکپارچه مديريت دانش در اين هسته ها به عنوان شرايط علي اثرگذار بر توليد دانش و نيز ساير عوامل محيطي به ويژه نبود اعتماد و عدم احساس نياز جامعه به پژوهش و مديريت ناصحيح بودجه هاي پژوهشــي در اين سازمان ها و نهادهاي اجتماعي که موجب رانده شــدن پژوهش و تحقيقات دانشگاه به حاشيه شده است به موازات ديگر مســائل زمينه اي موجود در سطح دانشگاه نظير تأکيد ويژه بر آموزش و درگيري بسيار اساتيد در تحقق اين بخش از مأموريت دانشگاه و نيز نبود يک برنامه مشخص در برقراري پيوند ميان هســته ها با جامعه ، به طور کلي مسائل و چالش هاي جدي را پيش روي اين هســته ها به وجود آورده است به طوري که موجب شــده تا هسته هاي پژوهشي همچنان به مثابه جعبه هاي سياه ، ماهيت شان نامشخص و مأموريت شان در پاسخگويي به نيازها و مسائل جامعه نامحقق گردد.