Abstract:
امروزه صنعت گردشگری در ایجاد زمینههای تعامل بین کشورهای مختلف, ایجاد اشتغال پایدار» افزایش درآمد سرانه و تنوع منابع درآمدی مقولهای تاثیرگذار است. در عین حال لازمه برنامهریزی موفق گردشگری, بازاریابی است. این فرایند شامل مولفهها و ارکان فراوانی است که عرضه و تقاضا از مهمترین مژلفههای آن محسوب میشوند. در این تحقیق, با رویکردی توصیفی - تحلیلی و با بهرهگیری از مطالعات میدانی و اسنادی به شناسایی ویژگیهای عرضه و تقاضای گردشگری در شهرستان محلات پرداخته و با استفاده از مدل SWOT به تحلیل کارکردی آن اقدام شدهاست. نتایج حاصل از این تحقیق, بیانگر آن است که گردشگران جوان زیر سیسال و گردشگرانی که تحصیلات دانشگاهی داشته و در استانهای همجوار بازارهای گردشگری دارند از مهمترین مشخصههای شناختهشده در بخش تقاضا بوده و ضعف عملکرد بخش عرضه در گسترش زیرساختها و تسهیلات مناسب و عدم مهیابودن بعضی از جاذبههای گردشگری است. در تحلیل نهایی حاصل از تکینکSWOT با توجه به تاثیرگذاری متفاوت این عوامل, ابتدا راهبردهای کاربردی WO بهمنظور برونرفت از وضع موجود و سپس راهبردهای SO، بهمنظور خلق فضایی مناسب جهت توسعه آینده گردشگری منظقه تدوین و در اولویت برنامهریزی قرار گرفتند.
Tourism industry is an effective factor in the interaction between different countries, sustainable employment, increased per capita income, and diversification in income sources. However, successful tourism planning requires marketing. This process has many components and elements, among which supply and demand are the most important components. This study, adopting a descriptive - analytical approach and utilizing field studies and documents, aimed to identify the characteristics of supply and demand of tourism in Mahallat. It also analyzed their functions through SWOT model. The results indicated that young tourists (under 30 years old), those with academic educations, and tourism markets in neighboring provinces are the most important characteristics of the demand section. However, the poor performance of supply section was related to the provision of infrastructure and the lack of adequate facilities and attractions. Given the different impacts of these factors, in the final analysis of SWOT technique, first WO practical strategies to exit from the current situation and then SO strategies for creating appropriate space for the development of the tourism of this region, were proposed and prioritized for planning