Abstract:
هدف: بررسی بازنمایی ذهنی اعداد حاکی از ارتباط میان کمیت و فضاست ؛ به طوری که در افراد اروپایی اعداد بزرگ با سمت راست و اعداد کوچک با سمت چپ ارتباط دارند. با توجه به اهمیت درک ماهیت پردازش اعداد در پرورش یا توان بخشی مشکلات حساب در افراد، هدف این مطالعه بررسی بازنمایی ذهنی اعداد فارسی در دانشجویان ایرانی است.
روش: در این مطالعه از۳۰ دانشجو خواسته شد در یک تکلیف کامپیوتری، زوج یا فرد بودن اعداد را تعیین کنند. هر آزمایه با ظهور یک ستاره در مرکز صفحه آغاز و پس از آن یکی از اعداد صفر (۰) تا نه (۹) به جای ستاره ظاهر شد. در بلوک اول فرد به محض مشاهده ی عدد باید با دست راست زوج بودن و با دست چپ فرد بودن آن را تعیین می کرد ( برعکس در بلوک دوم).
یافتهها: سرعت واکنش افراد راست دست از چپ دست ها بود (P=۰/۰۰۲ , f=۱۲/۱۶). اعداد زوج هم با سرعت بیشتری پردازش شدند (P=۰/۰۰۱ , f=۲۴/۱۰). اعداد ۰، ۱ و ۹ کندتر و عدد ۸ نیز به طور معنادار سریع تر از سایر اعداد پردازش شد (۰/۰۵P<). تعامل بین سمت پاسخ × زوج - فرد معنادار (۰/۰۴۸p=، ۴/۶F=) بود. این تفاوت تنها برای دست راست معنادار بود (۰/۰۱P<). تعامل زوج – فرد × بزرگی معنادار (۰/۰۰۱p=، ۸/۲۳f=) بود. این معناداری ناشی از تفاوت معنا دار دو عدد هشت و نه بود (۰/۰۱P<). تعامل سمت پاسخ × بزرگی معنادار بود (۰/۰۰۱p=، ۸/۳۲=F).
نتیجه گیری: سرعت پاسخ دهی به تکلیف ارایه شده با دست راست بیشتر از دست چپ (حدود ۱۸ هزارم ثانیه) و اثر بزرگی اعداد بر سرعت پاسخ هی فقط برای اعداد ۰ و ۱ با بقیه ی اعداد معنادار بود. به عبارت دیگر، در تکلیف تعیین زوج - فرد بودن اعداد، تاثیر بزرگی بر نحوه ی پاسخ دهی خودکار نیست. اثر فردیت و MARC در این مطالعه مشاهده شد. وجود پدیده ی SNARC را در زبان فارسی تایید نمی شد. کوتاه اینکه ، بازنمایی اعداد در فارسی زبان ها با سایر زبانهای این مطالعه (به غیر از زبان عبری) تفاوت دارد. یافته های این مطالعه می تواند تاثیر خط به عنوان یک عامل فرهنگی بر بازنمایی اعداد را مورد توجه قرار دهد.
Introduction: The relationship between quantity and space has indicated in many studies. In European people bigger numbers are associated with right and small numbers with left side Understanding the nature of number processing in is important for developing math curriculums and rehabilitation of dyscalculia. This study is aimed to better understand the number representation in Iranian university students.
Methods: Thirty students participated in this study. They were asked to complete a two block computerized parity task. Each trial was started with a cross in center of screen. Then the cross was replaced by one of the numbers of 0 to 9.. In first block they pressed left Shift bottom for even numbers and right for odd numbers. The second block was reverse. The order of blocks was counterbalanced alternatively for all participants.
Results: Analysis of variance showed higher reaction time for right hand (F=12.16، p=0.002). Also even numbers were processed faster than odds (F=24.10، p=0.001). Magnitude analysis showed slower processing for numbers 0، 1، 9 and faster processing for 8 (p<0.05). Interaction of parity × response side was significant (F=6.48، p=0.001). Post hoc analysis showed significant different between 8 and 9 (p<0.001) but not between other numbers (p>0.05). Interaction of magnitude × response side was significant (F=8.32، p=0.001).
Conclusion: Results showed faster response in parity task (about 18ms). Influence of magnitude of numbers on response time was significant only between 0 and 1 and other numbers. This means that magnitude has no automatic effect on response time in parity task. Oddity and MARC effects also were seen. This study did not support the SNARC effect in Iranian people. In summary it is concluded that mental representation of numbers in Iranian people is similar to Hebrew and different from other studied languages. Findings of this study could verify the effect of writing direction on number representation as a cultural product.