Abstract:
مقدمه: رضایت بیمار مهمترین جنبه کیفیت خدمات است و رعایت حقوق بیماران در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی امری اجتناب ناپذیر می باشد. برونسپاری خدمات به عنوان یک راه حل بهبود هزینه –اثربخشی در نظام سلامت بسیاری از کشورهای دنیا مطرح است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برون سپاری بر رضایت مندی و رعایت حقوق بیماران مراجعه کننده به بخش های رادیولوژی بیمارستانهای منتخب تهران به انجام رسید. روش پژوهش: این مطالعه شاهد-موردی در 4 بیمارستان دانشگاهی شهر تهران و با شرکت 377 بیمار انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایتمندی بیمار و رعایت حقوق بیمار بود که در سه حیطه پذیرش (3 سوال)، خدمات رادیولوژی (7 سوال) و امکانات بهداشتی - رفاهی (8 سوال) طراحی و در قالب سیستم لیکرت امتیازبندی شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS.21 و به کمک آمارههای توصیفی و آزمونهای تی مستقل و تحلیل واریانس آنوآ صورت پذیرفت. یافتهها: در حیطه های پذیرش و امکانات بهداشتی- رفاهی میانگین دو مولفه در بیمارستان های برون سپاری شده (57/0±69/2 و 51/0±53/2) بیشتر از بیمارستان های برون سپاری نشده (64/0±47/2 و 61/0±25/2) بود. در بیمارستان های برون سپاری شده و برون سپاری نشده از لحاظ مولفه های پذیرش(942/8=F، 003/0=P) و امکانات بهداشتی رفاهی(773/8=F،003/0=P) تفاوت معنادار وجود داشت. نتیجهگیری: برونسپاری در بخش رادیولوژی بیمارستانها می تواند به افزایش رضایت بیماران در زمینه های پذیرش و امکانات بهداشتی و رفاهی منجر گردد.
Machine summary:
ir"/> مقدمه: رضایت بیمار مهمترین جنبه کیفیت خدمات است و رعایت حقوق بیماران در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی امری اجتنابناپذیر میباشد.
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برونسپاری بر رضایتمندی و رعایت حقوق بیماران مراجعهکننده به بخشهای رادیولوژی بیمارستانهای منتخب تهران به انجام رسید.
ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایتمندی بیمار و رعایت حقوق بیمار بود که در سه حیطه پذیرش (3 سوال)، خدمات رادیولوژی (7 سوال) و امکانات بهداشتی - رفاهی (8 سوال) طراحی و در قالب سیستم لیکرت امتیازبندی شد.
ابزار مورد استفاده، پرسشنامه مربوط به رضایتمندی مراجعین و رعایت حقوق آنان بود که در سه حیطه پذیرش (3 سوال)، خدمات رادیولوژی (7 سوال) و امکانات بهداشتی رفاهی (8 سوال) طراحی شد.
در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان رضایت و رعایت حقوق بیمار و نقش برونسپاری در بخشهای رادیولوژی چند بیمارستان منتخب به انجام رسید.
در این مطالعه رضایتمندی و رعایت حقوق بیماران در قالب سه مولفه پذیرش، خدمات رادیولوژی و امکانات بهداشتی رفاهی بررسی شد که میانگین مولفههای پذیرش و امکانات بهداشتی در بیمارستانهای برونسپاری شده بیشتر از برونسپاری نشده بود.
با توجه به افزایش رضایت بیماران در زمینههای پذیرش و امکانات بهداشتی و رفاهی در بیمارستانهای برونسپاری شده، میتوان نتیجه گرفت که برونسپاری در خدمات رادیولوژی در بسیاری از حیطهها منجر به رضایت مراجعین میگردد.
The impact of nursing care and other healthcare attributes on hospitalized patient satisfaction and behavioral intentions.
Factors affecting patients' rights practice: the lived experiences of Iranian nurses and physicians.
Factors Affecting Patients' Preferences in Choosing a Hospital Based on the Mix Marketing Components in Isfahan.
The Health service journal.