Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه مولفه های کارآفرینی در بین دانش آموزان سال آخر مدارس متوسطه شهرستان گرمسار در سال تحصیلی ٨٧-١٣٨٦ انجام شد. شیوه انجام تحقیق زمینه یابی (پیمایشی ) بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان سال آخر شاخه نظری ، فنی و حرفه ای و کاردانش (١٠٣٣ نفر) تشکیل داد. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان ٤٩٣ نفر برآورد گردید. شیوه نمونه گیری خوشه ای و تصادفی طبقه ای بود.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نظریه مک کله لند(١٩٦٣) و بروکهاوس (١٩٨٠) استفاد شد. این ابزار شاخص های انگیزه پیشرفت ، استقلال طلبی ، گرایش به خلاقیت ، ریسک پذیری ، کنترل درونی ، تحمل ابهام ، تیم کاری وآینده نگری را در بر می گرفت . برای تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ، روایی محتوایی آن با نظر خواهی از متخصصان دیربط مورد تایید قرار گرفت .علاوه بر آن به منظور برآورد همسانی درونی سوال ها ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه به میزان ٨٤% محاسبه شد.داده های گردآوری شده با استفاده از شاخص میانگین ، انحراف معیار و تحلیل واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین قابلیت های کارافرینی دانش آموزان شاخه های نظری ، فنی و حرفه ای و کاردانش در سطح (٠.٠١) تفاوت معناداری وجود دارد.
Machine summary:
"خلاصه تحلیل واریانس یک طرفه برای مقایسه میانگین نمره مولفه های کارآفرینی در بین سه شاخه نظری ، فنی و حرفه ای و کاردانش میانگین مولفه ها مجموع مجذورات درجه آزادی آزمون F سطح معناداری مجذورات انگیزه پیشرفت 15,44 2 7,72 24,20 0,000 ریسک پذیری 8,56 2 4,28 10,21 0,000 گرایش خلاقیت 14,92 2 7,46 20,96 0,000 کنترل درونی 24,27 2 12,13 31,14 0,000 استقلال طلبی 7,88 2 3,94 6,83 0,000 تحمل ابهام 11,16 2 5,58 8,35 0,000 تیم کاری 11 2 5,50 11,63 0,000 آینده نگری 22,46 2 11,23 24,511 0,000 روحیه کارآفرینی 13,76 2 6,88 49 0,000 مطابق جدول ٥ چون سطح معناداری تمامی شاخص ها کوچکتر از ١% است ، بنابراین تمامی فرض های صفر رد می شود و با اطمینان ٩٩% نتیجه گرفته می شود که بین میانگین های سه گروه پیرامون روحیه کارآفرینی و شاخص های آن تفاوت معناداری وجود دارد.
٠١) مشخص شد که بین روحیه کارآفرینی دانش آموزان سال آخر شاخه های نظری ، فنی و حرفه ای و کاردانش تفاوت معنی داری وجود دارد و این نتیجه با نتایج پژوهش ناظم (١٣٨٦)، صمدی و شیرازی اصفهانی (١٣٨٦)، خدمتی توسل (١٣٧٩)، بدری وهمکاران (١٣٨٣)،کلانتری وهمکاران (١٣٨٣)، عزیزی (١٣٨٢)، نورحطاط موحد(٢٠٠٣)، یاپ پومی (٢٠٠٢)، هماهنگ است .
همچنین مشخص شد که بین مؤلفه های کارآفرینی یعنی انگیزه پیشرفت ، ریسک پذیری ، گرایش به خلاقیت ، کنترل درونی ، استقلال طلبی ، تحمل ابهام ، تیم کاری و آینده نگری بین دانش آموزان سال آخر شاخه های نظری ، فنی و حرفه ای و کاردانش تفاوت معنی داری وجود دارد."