Abstract:
در عصر جدید اقتصادی دانش محور، علیرغم نقش برجسته دارایی های نامشهود در موفقیت شرکت و ارزشنهایی آن، چالش های اساسی در ارتباط با تعیین ارزش دارایی های دانشی و محرک های نامشهود ارزش وارزیابیتأثیر آن ها بر موفقیت و عملکرد سازمان ها وجود دارد. زیرا بر اساس استانداردهای حسابداری فعلی، بیشترسرمایه گذاری های نامشهود یک سازمان را نمی توان در قالب ترازنامه گزارش نمود.هدف این پژوهش، ارائه مدلیبرای ارزشیابی دارایی های نامشهود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. لذا ابتدا ماتریسنظریه ای برای شناسایی ابعاد دارایی های نامشهود و شاخص های مالی اندازه گیری سرمایه گذاری شرکت ها در هریک از این ابعاد استخراج و سپس با استفاده از دو مدل پیشنهادی، ارزش دارایی های نامشهود 341 شرکت برایدوره 8 ساله 3181 تا 3131 تعیین شد و سپس از بین این دو مدل، مدل مناسب تر و کاراتر مشخص گردید.بر اساس یافته های پژوهش، مدل پیشنهادی از اعتبار لازم برخوردار می باشد.
Machine summary:
بر اساس نگاره شماره 4، هریک از منابع نامشهود به شرح زیر اندازهگیری میشوند: Human: کل حقوق و دستمزد کارکنان به عنوان جایگزینی از سرمایهگذاری شرکتها در سرمایه انسانی Org: مجموع حقوق و پاداش مدیران و مخارج تحقیق و توسعه به عنوان جایگزینی از سرمایهگذاری شرکتها در سرمایه سازمانی MKT: مخارج بازاریابی به عنوان جایگزینی از سرمایهگذاری شرکتها در داراییهای بازار (برند و علائم تجاری) Reg: مبالغ ثبت شده به عنوان حق اختراع، حق امتیاز، حق استفاده از خدمات عمومی، قرارداد بلندمدت فروش و تامین و امثال آن برای اندازهگیری داراییهای مبتنی بر قانون Tec: مخارج مربوط به نرمافزار و پایگاهداده و دانش فنی به عنوان جایگزینی از سرمایهگذاری شرکتها در داراییهای نامشهود مرتبط با تکنولوژی با گرفتن Ln از طرفین داریم: (2a) ɛ+Ln REV= Lnα+β1rLnTangible+β2rLnHuman+β3rLnOrg + β4rLnMKT + β5rReg + β6rTec (2b) ɛ+Ln EXP= Lnα+β1eLnTangible+β2eLnHuman+β3eLnOrg+β4rLnMKT + β5eReg + β6eTec با برآورد معادلات فوق و محاسبهREV× β1r/( β1r + β2r + β3r + β4r+ β5r+ β6r) ، REVT (درآمد ناشی از داراییهای مشهود) و محاسبه EXP×β1e/( β1e + β2e + β3e + β4e+ β5e+ β6e) ، EXPT (هزینه ناشی از داراییهای مشهود) محاسبه میشود و با کسرEXPTاز REVT ، ET(سود ناشی از داراییهای مشهود) بدست خواهد آمد.
Intellectual capital practice offirms and the commodification of labour : Accounting, Auditing & Accountability Journal , Vol. 21,No1, pp36-48.
"Accounting For Intangibles: ALiterature Review".
Journal of Human Resource Costing & Accounting, 5(1), 45–57.
"How Is Manifest Branding Strategy Related to the Intangible Value of a Corporation?" Journal of Marketing 68(4): 126-141.