Abstract:
پرداختن به تربیت کودک در سالهای اولیه زندگی، موقعیت بسیار مناسبی بمنظور جلوگیری و یا کاستن از اشکالات یادگیری است و منافع ماندگاری برای خانواده و اجتماع بدنبال دارد؛ از جمله، تقویت ارزشهای اخلاقی، اجتماعی شدن، بسیج اجتماعی و... . فلسفه برای کودکان تلاشی است برای توسعه فلسفه با این هدف که استدلال و داوری منطقی در قالب فلسفه به این کودکان آموخته شود. کاوشگری فلسفی در کلاس درس یا محیط مهدکودک به کودکان امکان میدهد با دنیای خویش آشنا شوند و نیز کشف کنند که چه چیزی در این دنیا ارزشمند و قابل ستایش است. کار مربی آماده کردن کودکان برای پرورش و یادگیری است. مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان میدهد که این کار از دورههای پیشدبستانی و حتی کمتر شروع میشود؛ بدینترتیب برنامه جدیدی با عنوان «فلسفه برای کودکان» طراحی شده و از طریق آن فلسفه به دبستانها و مدارس وارد گردیده است. این برنامه که بزبانی ساده پر از تجربهها و تمرینهایی است که با کودکان در طی 23 سال سابقه خدمتم در آموزش و پرورش (مقطع ابتدایی) بدست آوردهام، به آنها یاد میدهد که چگونه باید فکر کنند. با استفاده از این برنامه، معلمان آموزشدیده، کودکان را به تفکر عمیقتر دربارة ایدههایی که در پس کار مدرسهیی آنها قرار دارد، تشویق میکنند.
Machine summary:
این برنامه که بزبانی ساده پر از تجربهها و تمرینهایی است که با کودکان در طی 23 سال سابقه خدمتم در آموزش و پرورش (مقطع ابتدایی) بدست آوردهام، به آنها یاد میدهد که چگونه باید فکر کنند.
پس آموزش فلسفه برای کودکان موقعیتی فراهم میکند تا بچهها سؤالات خود را پیرامون مفهومها بپرسند و آنها را مورد بررسی قرار دهند، تفکر خود را بهبود بخشند، از ایدههای دیگران و فلسفه سنتی درس بگیرند و با توجه به آن، خود، جامعه و جهان را بهتر بشناسند و قضاوت کنند و زندگی هدفمندی داشته باشند.
ز) مهارت ارزشیابی: این مهارت به دانشآموزان کمک میکند تا به ارزیابی اطلاعاتی که بدست آوردهاند بپردازند و همچنین دربارة ارزش آنچه خواندهاند، شنیدهاند و انجام دادهاند، قضاوت کنند و معیارهایی را برای قضاوت ارزش کار خود یا ایدههای دیگران رشد دهند و نسبت به قضاوت خودشان اعتماد داشته باشند.
داستانهای کوتاه فلسفی در برنامه فلسفه برای کودکان یکی از ابزارهای مهمی که استفاده میشود، داستانهای فلسفی است؛ اما سؤالی که مطرح میشود آن است که اهمیت داستان در این برنامه در چه نکاتی نهفته است؟ اسپلیتر 1 و شارپ( 48 ) معتقدند که چون کودکان از داستان لذت میبرند، از این طریق میتوان آنها را به تفکر و سؤال کردن تشویق کرد و در آنها انگیزه بوجودآورد؛ بویژه اگر داستانها در مورد موضوعات و حوادثی باشند که رقابت یا فریب در آنها باشد.