Abstract:
زندگی در دنیای کنونی با پدیدههای جدید و متنوع و بهم پیچیدهیی روبروست که داشتن داناییها، تواناییها و امکانات را اجتنابناپذیر میسازد. در این میان، نوجوانان ما نیازمند فضای شاد برای شاداب زیستن هستند. در شرایطی که اکثر منازل شهری تبدیل به آپارتمانهای کوچک و بدور از فضاهای بازی شده است، دستکم کاری که میتوان در تامین بهداشت جسمی و روحی فرزندان داشته باشیم، ایجاد فضای مفرّح و شادیبخش در مدرسه است و با فضاسازی مناسب در مدارس به شادزیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.برای دستیابی به تحقق آرمانهای مربوط به شادابسازی مدارس، باید تحولات جدّیی در نگرش مدیران و مسئولان نظام آموزش و پرورش ایجاد نمود. در واقع شادابسازی مدارس را باید در هر دو ابعاد ظاهری و معنوی جستجو کرد.در نوشتار حاضر ابتدا به معنای شادبودن از دیدگاه اسلام و روانشناسان پرداخته و سپس از دیدگاه نظام آموزش و پرورش به این موضوع اشاره شده و در پایان، راهکارها و پیشنهادهای مناسبی جهت ایجاد مدرسه شاد و بانشاط ارائه گردیده است.
Machine summary:
در شرایطی که اکثر منازل شهری تبدیل به آپارتمانهای کوچک و بدور از فضاهای بازی شده است، دستکم کاری که میتوان در تأمین بهداشت جسمی و روحی فرزندان داشته باشیم، ایجاد فضای مفرح و شادیبخش در مدرسه است و با فضاسازی مناسب در مدارس به شادزیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.
در شرایطی که اکثر منازل در مناطق شهری تبدیل به آپارتمانهای کوچک و تاریک و بدور از فضاهای بازی و حرکتی برای کودکان شدهاند، دستکم کاری که میتوان در تأمین بهداشت جسمی و روحی آنان داشته باشیم، ایجاد فضای مفرح و شادیبخش در مدرسه است؛ چرا که دانشآموزان چندین ساعت از روز را در مدرسه میگذرانند و اگر فضاسازی مناسبی در مدارس صورت گیرد مسلما در شاد زیستن آنها مؤثر خواهد بود.
از آنجا که شادی بزرگترها عامل مؤثری در شادی و نشاط کودکان است و اولیا و مربیان غمگین نمیتوانند فرزندان و دانشآموزانی شاد تربیت کنند، ازاینرو با ارائه نظام اعتقادی درست برای دستیابی به شادی، میتوان به افزایش شادی در میان افراد جامعه کمک کرد.
پس شناسایی و ایجاد زمینه برای رشد خصایل ممتاز بشری، اولین دغدغه دستاندرکاران تعلیم و تربیت در کلیه فعالیتهای علمی و فرهنگی است که باید خود را وقف ایفای این وظیفه سنگین نمایند.
آنان میتوانند با تدوین برنامههای مناسب به جلب مشارکت دانشآموزان در امور مختلف مدرسه اقدام کنند و این موضوع میتواند به احساس مفید بودن و دور شدن از انزوا و کسالت در نوجوانان بینجامد که خود یکی از موارد شاد زیستن است.