Abstract:
طی سالیان اخیر یکی از مسائل مهم و مورد توجه در زمینه ی علوم دینی گرایش به مباحث قرآنی در راستای پاسخگویی به نظرات خاورشناسان و اسلام شناسان بوده که محور اصلی گفتگوی علاقه مندان قرار گرفته است. نقدوبررسی وپاسخگوئی به آراء خاورشناسان درخصوص قرآن ،همواره یکی ازدغدغه های قرآن پژوهان مسلمان بوده است. دراعتقاد مسلمانان ، قرآن کلام الهی است واز حجیت کامل برخوردار است. امّا مستشرقان دراین خصوص ونیز درباره اسلوبهای بیانی قرآن کریم شبهه هایی را مطرح می کنند. شبهاتی همچون تصور پراکندگی و تکرار و ابهام متن قرآن؛ که معلول مراجعه ناقص و برداشتهای ناصحیح از متن قرآن و عدم آشنایی با اسلوب بیانی و اهداف قرآن می باشد. وتوجه نکردن به این نکته که قرآن متفاوت از کتابهای بشری بوده و ساختار، اسلوب ، مضامین و موضوعات آن از منبع وحی الهی سرچشمه گرفته است و در راستای اهداف هدایتی و تربیتی آن است، موجب وارد کردن چنین شبهاتی شده است.
Machine summary:
"( طبرسی، 1/265) سوم) تکرار به منظور بیان هدف های متفاوت: درآیه ی شریفه:" أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم"( النساء/59) وجه تکرار کلمه ی «اطیعوا» در آیه این معنی را افاده می کند که اطاعت رسول معنایی، و اطاعت خدای سبحان معنایی دیگر دارد هر چند که اطاعت از رسول خدا (ص)، در حقیقت اطاعت از خدا نیز هست، چون تشریع کننده تنها خدا است.
( طباطبایی، تفسیر المیزان،15/485) وآیه ی 29 سوره قصص آغاز فصل دیگری از داستان موسی (ع) است، که در آن، اجمالی از حرکت آن جناب با خانوادهاش از مدین به طرف مصر، و مبعوث شدنش به رسالت به سوی فرعون و قوم او، برای نجات دادن بنی اسرائیل، و تکذیب رسالت وی توسط آنان ، و سرانجام غرق شدنشان را در دریا آورده، تا آنکه در آخر داستانش منتهی میشود به نزول تورات، که گویا منظور از بیان قصه همین قسمت آخر است.
(طباطبایی، تفسیر المیزان، 5/26) و نیز این آیه بیان می دارد که آیا یهود و منافقان در باره ی قرآن که در آن خلل و تناقضی نیست، نمیاندیشند، تا بدانند که حجتی قاطع است؟ ( طبرسی، 5/258) جمع بندی ونتیجه گیری : نتایج بدستآمده درنقد و بررسی های انجام شده در باره ی اسلوب قرآن کریم ، حاکی از آن است که: برخی از خاورشناسان در بررسی اسلوب قرآن این کتاب الهی را با دیگر کتب بشری مقایسه نموده و اظهارنظر کرده اند؛ که آنان به قرآن نسبت تکرار ، پراکنده گویی و ابهام زده و در بررسیهایشان چندین ویژگی اسلوب بیانی قرآن را از نظر دور داشته اند ."