Abstract:
مقاله حاضر دربارة نقشه و فرایند طراحی و تولید محتوای زبانآموزی برای کودکان پیشدبستانی در مناطق دوزبانه است. تهیة محتوا در پیشدبستان بر مبنای واحد کار با عنوان واحد یادگیری است که در این مقاله از روند و مراحل واحد یادگیری زبانآموزی که بر سه مرحلة طراحی، تولید و ارزشیابی فعالیتهای مربوط به یک واحد یادگیری مشتمل است.
Machine summary:
"آیا محتوای فعالیتها اهداف درنظرگرفته شده را محقق میکند؛ آیا واژهها، ساختارها و کارکردهای زبانی مندرج در جداول چارچوب محتوا و انتظارات مربوط به واحد یادگیری و فعالیتها در محتوای فعالیتها بهکار رفته است؛ برای آموزش آنها تمهیداتی در نظرگرفته شده است؛ آیا چارچوب محتوایی درنظرگرفته شده با کودکان مخاطب مناسب است؛ آیا زبان مورد استفاده در فعالیتها یک زبان طبیعی و برگرفته از زندگی کودکان مناطق دوزبانه موردنظر است؛ آیا فضا و امکانات متناسب است؛ آیا کودکان در فعالیتها بهخوبی مشارکت داده شدهاند؛ آیا محتوای فعالیت با موضوع واحد یادگیری تناسب دارد؛ آیا در هر فعالیت هر سه مرحله آن با هم هماهنگ هستند و آیا از زبان طبیعی و واقعی استفاده شده است؟ یخچال اجاق گاز وسایل آشپزخانه مکانها خـانه کارهای روزانه کارهای آشپزخانه غذا درست کردن غذا خوردن ظرف شستن تختخواب وسایل اتاق خواب کارهای انجام شده موقعیت و محل حمام وسایل کارهای حمام ویژگیهای خانه بیدار شدن دست و رو شستن ورزش کردن ناهار خوردن تلویزیون دیدن صبحانه خوردن بازی کردن آموزشگاه رفتن شام خوردن بازگشت از آموزشگاه مراحل طراحی و تولید یک واحد یادگیری در یک نگاه روند طراحی و تولید یک واحد یادگیری زبانآموزی در مناطق دوزبانه الف) طراحی واحد یادگیری انتخاب موضوع واحد یادگیری انتخاب زیرمجموعههای موضوع واحد یادگیری انتخاب اهداف تعیین چارچوب محتوایی واحد انتخاب واژه پایه مشترک پایه اول واژههای جدید انتخاب ساختارهای زبانی انتخاب کارکردهای زبانی انتخاب نوع فعالیتها در واحد یادگیری ب) تدوین یک فعالیت درنظرگرفتن موقعیت و وضعیت محیطی، نوع فعالیت و اهداف درنظرگرفتن چارچوب محتوایی فعالیت واژهها ساختارها کارکرد مراحل تدوین فعالیت پیشفعالیت فعالیت اصلی پسفعالیت دستورالعمل مربی ج) بررسی و ارزشیابی"