Abstract:
هدف از این مقاله «تحلیل برنامهها و فعالیتهای مراکز پیشدبستانی و میزان انطباق آنها با راهنمای برنامة مصوب شورای عالی آموزشوپرورش» است. بدینمنظور و برای انجام مشاهدات میدانی و مصاحبه با مربیان این مراکز، از میان مراکز پیشدبستانی مستقل و ضمیمه مدارس ابتدایی زیر پوشش ادارة کل آموزشوپرورش شهر تهران،که با ملاکهای مورد نظر مطابقت داشتند، در مجموع ده مرکز از مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران و از هر مرکز نیز دو کلاس (یک کلاس دخترانه و یک کلاس پسرانه) انتخاب شدند که در مجموع بیست کلاس را تشکیل دادند. برای جمعآوری دادهها و پاسخگویی به سوالهای پژوهش از یک فهرست وارسی مشاهدة انجام فعالیت و یک پرسشنامة نظرخواهی استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که اهداف، محتوای برنامه و روشهای یاددهی ـ یادگیری مراکز پیشدبستانی منتخب (شهر تهران) از منظر انطباق با ملاکهای اهداف، محتوای برنامه و روشهای یاددهی ـ یادگیری راهنمای برنامة درسی مصوب شورای عالی آموزشوپرورش، بهطور کلی در حد «متوسط» ارزیابی شدند.
Machine summary:
"فرضیة سوم نیز با نسبت مشاهده شده ۶/۰ مورد تأیید قرار میگیرد؛ یعنی بین روشها، برنامه و فعالیتهای مراکز پیشدبستانی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ با ملاکهای روشهای راهنمای برنامة مصوب شورای عالی مطابقت وجود دارد.
پیشنهادها با توجه به نتایج بهدست آمده در این پژوهش مبنی بر اینکه «اهداف»، «محتوای برنامه» و «روش های یاددهی ـ یادگیری» مراکز پیشدبستانی منتخب (شهر تهران) از منظر انطباق با ملاکهای اهداف، محتوای برنامه و روشهای یاددهی ـ یادگیری راهنمای برنامة درسی مصوب شورای عالی، بهطور کلی در حد «متوسط» ارزیابی میشود، میتوان توصیههای زیر را بهمنظور ارتقای تطابق بیشتر این دو مؤلفه بهعنوان پیشنهاد اعلام کرد: ـ علاوهبر رشد همهجانبة کودک، تفکر خلاق، مهارتهای اکتشافی و تقویت تخیل نیز باید در اهداف مورد نظر این دوره به روشنی در نظر قرار گیرند."