Abstract:
هنرهای پویا در ایران، پس از ورود اسلام به این سرزمین، شکلی دیگر به خود گرفت. در بسیاری از موارد به تکامل رسید و در برخی جهات، به شکل قبل باقی ماند و رشدی نیافت و حتی از یاد رفت.امروزه ما با تماشا و دقت در عظمت و زیبایی دستساختههای قدما، هم مبهوت هنرشان میشویم و هم خواستار بازآفرینی و زنده نگهداشتن آن هستیم. پژوهشهای فراوان و گوناگونی در مورد هنرهای مختلف در ایران صورت گرفته است که نشان از پژوهشگران علاقهمند به این مقوله بهرغم مشکلات سر راه این کار دارد، اما نکتة مهم، چگونگی بهکارگیری نتایج این پژوهشهاست، همان نکتهای که هدف نگارش این مقاله قرار گرفته است و به روش توصیفی- کاربردی، مشکلات انجام پژوهشهای هنری و سرانجام آنها را بیان میکند. ثمرة این نوشتار دستیابی به این نکته است که، توجه و ارزشگذاردن نهادهای متولی هنر به پژوهشهای انجامشده، گفتوگو در مورد مقالههای نوشتهشده در مجلات و همایشها و بررسی آنها، فراخواندن پژوهشگران از سوی نهادهای هنری، دانشگاهها و دیگر موسسههای مربوطه، برای موضوعی هدفمند که با پشتوانهای مناسب در رفع مشکل یا جلوگیری از فراموش شدن هنری خاص کوشش کند، از جمله راهکارهایی هستند که مانع ناقص و بیهوده ماندن پژوهشهای انجامشده در این عرصه میشود.
Machine summary:
"ثمرة این نوشتار دستیابی به این نکته است که، توجه و ارزشگذاردن نهادهای متولی هنر به پژوهشهای انجامشده، گفتوگو در مورد مقالههای نوشتهشده در مجلات و همایشها و بررسی آنها، فراخواندن پژوهشگران از سوی نهادهای هنری، دانشگاهها و دیگر مؤسسههای مربوطه، برای موضوعی هدفمند که با پشتوانهای مناسب در رفع مشکل یا جلوگیری از فراموش شدن هنری خاص کوشش کند، از جمله راهکارهایی هستند که مانع ناقص و بیهوده ماندن پژوهشهای انجامشده در این عرصه میشود.
اگر روند پژوهش در ابتدا با اندیشة کافی و حمایت مناسب، آغاز شود و نتیجة آن اجرا شود و اطلاعات مربوطه به آن در اختیار همگان قرار گیرد، هم نیاز به احترام گذاشتن و به آثار هنری و فرهنگی نگهداری صحیح از آنها در بین مردم احساس میشود و هم پژوهشگران، اشتیاق بیشتری برای مداومت در امر پژوهش در خود مییابند و برای زنده نگهداشتن هنر این مرز و بوم بیشتر تلاش میکنند."