Abstract:
این پژوهش به منظور پیش بینی دینداری دانش آموزان دوره های راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز بر اساس دینداری والدین و الگوهای ارتباطی خانواده صورت گرفت . جامعه آماری پژوهش ، شامل همه دانش آموزان دوره های راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز بود که تعداد ٣٨٢ نفر (١٦٠ دختر و ٢٢٢ پسر) از آن ها به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه دینداری (گلاک و استارک، ١٩٦٥)، پرسشنامه تجدیدنظر شدة الگوهای ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک ، ٢٠٠٢) و پرسشنامه محقق ساخته دینداری پدر و مادر را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی حاکی از آن بود که دینداری پدر و مادر پیش بین مثبت و معنیداری برای دینداری دانش آموزان بود. الگوی ارتباطی گفت و شنود نیز پیش بین مثبت و معنیداری برای دینداری دانش آموزان بود. الگوی ارتباطی همنوایی پیش بین معنیداری برای اغلب ابعاد دینداری نبود؛ اما برخی ابعاد را به طور منفی پیش بینی میکرد. تعامل دینداری پدر و الگوی ارتباطی گفت وشنود پیش بین مثبت و معنیداری برای برخی از ابعاد دینداری بود. هم چنین تعامل دینداری مادر و الگوی ارتباطی همنوایی، پیش بین منفی و معنیداری برای برخی از ابعاد دینداری بود. در مجموع هر سه فرضیه تحقیق تایید شد و یافته های حاصل در پرتو شواهد موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفته ، پیشنهادهایی جهت هدایت پژوهش های آینده ارائه شد.
Machine summary:
"جامعۀ آماری پژوهش ، شامل همۀ دانش آموزان دوره های راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز بود که تعداد ٣٨٢ نفر (١٦٠ دختر و ٢٢٢ پسر) از آن ها به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامۀ دینداری (گلاک و استارک، ١٩٦٥)، پرسشنامۀ تجدیدنظر شدة الگوهای ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک ، ٢٠٠٢) و پرسشنامۀ محقق ساختۀ دینداری پدر و مادر را تکمیل کردند.
Participants were 382 (160 girls and 222 boys) who were selected via clustered random sampling and were asked to complete the Glock and Stark’s religiosity questionnaire, The revised questionnaire of family communication patterns( Koerner & Fitzpatrick, 2002) and the adolescent’s religiosity questionnaire that designed by researcher.
/ نمودار ١: تعامل دینداری پدر و بعد گفت وشنود در تأثیرگذاری بر دینداری دانش آموزان در ادامــه نســبت بــه پــیش بینــی ابعــاد مختلــف دینــداری دانــش آمــوزان (اعتقــادی، عــاطفی، مناســکی و پیامــدی) از روی متغیرهــای دینــداری والــدین ، الگوهــای ارتبــاطی خــانواده و تعامــل بــین آن هــا، اقــدام شــد.
تعامل دینداری پدر و بعد گفت وشنود در تأثیرگذاری بر دینداری عاطفی دانش آموزان جــدول پــنج نتــایج رگرســیون سلســله مراتبــی را بــرای پــیش بینــی دینــداری مناســکی در دانــش آمــوزان نشــان مــیدهــد.
تعامل دینداری پدر و بعد گفت وشنود در تأثیرگذاری بر دینداری مناسکی دانش آموزان جــدول شــش نتــایج رگرســیون سلســله مراتبــی را بــرای پــیش بینــی دینــداری پیامــدی در دانـش آمـوزان نشـان مـیدهـد.
گفتنی است در تحقیق حاضر نیز مطابق با ماتریس همبستگی، بین دینداری پدر و مادر با الگوی ارتباطی گفت وشنود، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود داشت ؛ هر چند دینداری والدین با بعد همنوایی رابطۀ معنیداری نداشت ."