Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات پایه ژیمناستیک بر مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بود. جامعه آماری این پژوهش را 45 کودک اوتیسم 4 تا 12 سال تحت درمان در مرکز اوتیسم اصفهان تشکیل می دادند که 37 نفر از آن ها معیار ورود به مطالعه را داشتند. از این تعداد، با استفاده از روش تصادفی 24 نفر انتخاب و به صورت همگن و مساوی بر اساس پیش آزمون مهارت حرکتی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارت های حرکتی کودکان، از ابزار اندازه گیری مجموعه آزمون های ارزیابی حرکتی برای کودکان استفاده شد. در ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس گروه تجربی تحت تاثیر تمرینات پایه ژیمناستیک قرار گرفتند. تمرینات به مدت 24 هفته طی 2 روز در هفته در جلسات 45 دقیقه ای برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم اجرا شد. سپس از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. برای مقایسه گروه ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. تفاوت دو گروه در مهارت های توپی، مهارت های تعادلی و مجموع مهارت های حرکتی معنادار بود؛ اما در خرده مقیاس چالاکی دستی، تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. با توجه به نتایج می توان اظهار کرد تمرینات پایه ژیمناستیک می تواند باعث بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم -شود.
Machine summary:
"بنابراین، بهمنظور اضافه کردن پژوهشی به پژوهشهای اندک پیشین و تأکید بر اهمیت رشد مهارتهای پایه بر رشد حرکتی کودکان اوتیسم، پژوهشگر اثر تعدادی از تمرینات پایۀ ژیمناستیک را که براساس توانایی کودکان اوتیسم انتخاب شدهاست، بر مهارتهای حرکتی این کودکان مورد بررسی قرار داد.
نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش کیهانی (1389)، کوثری و همکاران (1390)، احمدی (1389)، صباغیراد و همکاران (2012)، فرگوسن 1 (2010)، دورونجیک و والکووا 2 (2009) همراستا میباشد (27-3)؛ چراکه در تمام این پژوهشها تمرینات حرکتی باعث بهبود مهارتهای حرکتی شده است.
طبق نتایج پژوهشهای پیشین و همچنین، نتایج این پژوهش میتوان بیان داشت که شرکت در فعالیتهای ورزشی برای کودکان اوتیسم دارای اهمیت است و علاوهبراینکه باعث بهبود مهارتهای حرکتی میشود، بهعنوان یک شیوۀ توانبخشی میتواند باعث افزایش آمادگی جسمانی، بهبود کنترل بدن و افزایش ارتباطات اجتماعی در کودکان اوتیسم شود و زیربنایی را برای سلامتی مطلوب فراهم کند؛ بنابراین این پژوهش بر اهمیت برخورداری و کسب زندگی فعال در کودکان اوتیسم تأکید میکند.
نتایج این پژوهش افزایش مهارتهای حرکتی را پس از انجام فعالیت بدنی نشان داده است که توجه مسئولان و دستاندرکاران برنامهریزی کودکان اوتیسم را به این امر مهم میطلبد.
Assistant Professor at Islamic Azad University - Khorasgan Branch Received date: 2013/12/28 Accepted date: 2014/06/24 Abstract The aim of this study was to investigate the effects of basic gymnastics movements on motor skills of children with autism disorders.
Keywords: Autism disorder, Basic gymnastic exercises, Motor skills, Movement Assessment Battery for children."