Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر دو برنامه تمرینی کم خطا و پر خطا بر مهارت پرتاب دارت در نوجوانان دختر دارای ناتوانی های ذهنی بوده است. 24 آزمودنی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و بر اساس نمرات پیش آزمون به دو گروه تقسیم شدند. میانگین ده اجرا به عنوان پیش آزمون یک هفته قبل از مرحله اکتساب از تمام آزمودنیها در فاصله 5/3 متر گرفته شد. گروه کمخطا، مرحله اکتساب را در چهار فاصله مختلف، از کمترین به سمت بیشترین فاصله و گروه پرخطا بصورت معکوس تمرین کردند. آزمون یادداری و انتقال دوگانه 48 ساعت بعد از مرحله اکتساب انجام شد. نتایج مربوط به خطای متغیر و مطلق با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری و آزمون تی مستقل محاسبه شد. یافتهها نشان داد که در خطای متغیر بین دو گروه در مرحله اکتساب (P=0.001) و یادداری (P=0.002) تفاوت معنیداری وجود داشت. در آزمون انتقال دو گانه، هم خطای مطلق (P=0.025) و هم خطای متغیر (P=0.001) در گروه کم خطا بطور معنیداری کمتر از گروه پر خطا بود. بطور کلی براساس نتایج تحقیق، بویژه آزمون انتقال دوگانه به عنوان یک معیار معتبرتر، برنامههای تمرینی که خطاها را محدود میکند، سودمند بوده و پیشنهاد می شود از این رویکرد جهت بهبود دقت، ثبات و همسانی اجرا در افراد دارای اختلال ذهنی استفاده شود.
Machine summary:
"باوجوداین، هرگونه تفاوت بین رد ادراکی گذشته و بازخورد ناشی از حرکت، Intellectual disability Errorless learning Procedural knowledge Investment theory Masters Maxwell Reber Adams نشاندهندۀ وجود خطا است که این موضوع باعث تقویت فردی میشود (11).
یادگیری کمخطا بهعنوان یک راهبرد جدید در برنامههای یادگیری حرکتی ضمنی باعث کسب مهارتهای حرکتی مستقل از سازوکارهای شناختی پیچیده و حافظۀ کاری 3 میشود (17) که این فرایندها در افراد ناتوان ذهنی دچار نقص هستند (18)؛ ازاینرو، با توجه به مطالب بالا و اثربخشی برنامۀ یادگیری بدون خطا در افراد سالم (7،8،15،19،20،21) و افراد با ناتوانیهای حرکتی و شناختی خاص از قبیل افراد آلزایمر (6)، کودکان عادی با طبقهبندی سطوح حرکتی (22) و مهارت بنیادی درشت در کودکان ناتوان ذهنی (23،5) و نیز معدودبودن مطالعات مربوط به برنامههای یادگیری ضمنی، بهویژه یادگیری کمخطا در افراد با ناتوانیهای ذهنی، این پژوهش به بررسی یادگیری مهارت حرکتی پرتاب دارت با رویکرد بدونخطا در نوجوانان ناتوان ذهنی پرداخته Schmidt Poolton & Zachry Working memory است.
جدول3ـ نتایج تحلیل تی مستقل گروههای تمرینی: خطای مطلق (میانگین خطای شعاعی) و تغییرپذیری (خطای متغیر) مرحلۀ آزمون درجۀ آزادی خطای مطلق خطای متغیر تی محاسبهشده سطح معناداری تی محاسبهشده سطح معناداری یادداری 22 799/0 433/0 560/3 002/0 انتقال دوگانه 22 404/2 025/0 585/6 001/0 شکل1ـ نمایش چگونگی عملکرد و پیشرفت گروههای تمرینی در خطای متغیر شکل2ـ نمایش چگونگی عملکرد و پیشرفت گروههای تمرینی در میانگین خطای شعاعی (خطای مطلق) بحث و نتیجهگیری افراد دارای ناتوانی ذهنی، از لحاظ تواناییهای شناختی و قابلیتهای پردازش اطلاعات پیچیده دچار نقص هستند؛ بنابراین، دیدگاههای سنتی برای یادگیری مهارتهای حرکتی که بر دانش آشکار اولیه در ابتدای کسب مهارت تأکید میکنند نمیتوانند در این گروه از افراد کارساز باشند."