Abstract:
فرضیه ی پیام رسانی سود سهام نقدی بیان میدارد، سود نقدی حاوی اطلاعاتی در باره تغییرات سودهای آتی است و تغییر سود سهام نقدی از تغییر سـودهای آتـی شرکت خبر میدهد. بر این اساس ، مدیران شرکت ها فقط وقتی سود سهام را افزایش میدهند که مطمئن باشند میتوانند در آینده سطح جدیدی از توزیع سـود را حفـظ کنند.آنها با افزایش سود نقدی به سهامداران پیام میدهند که سودآوری آتی شرکت رو به افزایش است . در این مطالعه ، به منظور فراهم نمودن شواهدی تجربـی دربـاره ی پیام رسانی سود نقدی، رابطه بین درصد تغییرات سود نقدی با سود غیر منتظـره بـر روی نمونه ای متشکل از ٦٠ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهـران بـرای یک دوره ی هشت ساله (١٣٧٨-١٣٨٥) مورد بررسی قرار گرفته و فرضیه ی تحقیق بر اساس داده های ترکیبی و مقطعی آزمون شده است . نتایج این تحقیق نشان میدهـد، بین درصد تغییرات سود نقدی و سود غیر منتظره (تغییرات سودهای آتـی) رابطـه ی مثبت معناداری وجود دارد و پس از کنتـرل بـازده سـهامداران عـادی ایـن ارتبـاط همچنان معنادار باقی میماند. این نتایج ، فرضیه ی پیام رسانی سود سهام نقدی را در بورس اوراق بهادار تهران تایید میکند. این یافته ، پیش بینی سودآوری آتی شرکت ها را برای سرمایه گذاران تسهیل میکند، زیرا فرض بر این است که افزایش سود نقـدی از افزایش سودآوری آتی خبر میدهد.
Machine summary:
"در این مطالعه ، به منظور فراهم نمودن شواهدی تجربـی دربـاره ی پیام رسانی سود نقدی، رابطه بین درصد تغییرات سود نقدی با سود غیر منتظـره بـر روی نمونه ای متشکل از ٦٠ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهـران بـرای یک دوره ی هشت ساله (١٣٧٨-١٣٨٥) مورد بررسی قرار گرفته و فرضیه ی تحقیق بر اساس داده های ترکیبی و مقطعی آزمون شده است .
در این رابطه سوالی که مطرح میشود این است که اگر بتوان از سود سـهام نقـدی بـرای ارزیـابی کیفیـت سـودهای گزارش شده استفاده کرد، آیا سودهای گزارش شده ی جاری شرکت هایی که به طور منظم سـود سـهام نقدی توزیع میکنند با سودهای آتی رابطه ی معناداری خواهد داشت و آیا میتوان سـودهای جـاری را پایدار در نظر گرفت ؟ پایداری سود، پیش بینی سود را که مورد استفاده در مدل هـای ارزشـیابی سـهام است برای سرمایه گذاران تسهیل میکند.
اگرچـه یافته های تحقیق پیـام رسـانی سـود نقـدی را تاییـد مـیکنـد، ولـی پیشـرفت تکنولـوژی و گسـترش اطلاع رسانی و فنـاوری ارتباطـات ایـن امکـان را بـرای مـدیران فـراهم کـرده تـا ارتباطـات زیـادی بـا سرمایه گذاران ، تحلیل گران مالی و بازار داشته باشند و چنانچه سرمایه گذاران بتوانند از منابع اطلاعاتی غیر از صورت های مالی و توزیع سود سهام نقدی به ارزیابی چشم انداز آتی سـودهای شـرکت بپردازنـد، ممکن است فرضیه ی پیام رسانی سود نقدی قابل دفاع نباشد."