Abstract:
هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر عدم بکارگیری دانشآموختگان رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی استان چهارمحال و بختیاری در پستهای تخصصی و مدیریتی، از دیدگاه استادان، مدیران آموزشی و دانشآموختگان شاغل این رشتهها بوده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی بوده و جامعۀآماری آن شامل 65 نفر استاد، 123 نفر مدیر آموزشی و 62 نفر از دانشآموخته گان رشتۀ مدیریت و برنامهریزی استان چهارمحال و بختیاری بوده است. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز پژوهش از یک پرسشنامۀ بستهپاسخ پژوهشگرساخته (در مقیاس پنج درجهای) استفاده شده است. روایی سؤالهای پرسشنامه، توسط متخصصان و پایایی آن به روش آلفای کرانباخ 95/0، محاسبه شده است. برای تحلیل دادههای پژوهش، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مناسب استفاده شده است. طبق یافتههای پژوهش، 1/46 درصد پاسخدهندگان عوامل فردی، 8/57 درصد عوامل سازمانی، 49 درصد عوامل اجرایی و 4/37 عوامل آموزشی را به میزان زیاد و بسیار زیاد، در عدم بکارگیری دانشآموختگان در پستهای تخصصی مؤثر دانستهاند. همچنین تفاوت بین دیدگاه استادان و دانشآموختگان در زمینۀ عوامل فردی و استادان و مدیران در زمینۀ عوامل سازمانی معنیدار بوده است.
Machine summary:
بررسی عوامل مؤثر بر عدم بکارگیری دانش آموختگان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی استان چهارمحال و بختیاری در پست های تخصصی و مدیریتی 1 مجید بحرینی بروجنی 2 دکتراحمدرضا نصر 3 دکترمحمد نیکخواه 4 دکترکبری سپهری 5 ساسان امرایی تاریخ در یافت : ٩١.
٥. ١١ چکیده هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر عدم بکارگیری دانش آموختگان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی استان چهارمحال و بختیاری در پست های تخصصی و مدیریتی، از دیدگاه استادان، مدیران آموزشی و دانش آموختگان شاغل این رشته ها بوده است .
جامعه و نمونۀآماری: جامعه های آماری پژوهش شامل تمامی استادان گروههای علوم تربیتی دانشگاههای دولتی، پیامنور و آزاد، دانش آموختگان دورة کارشناسی رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و مدیران آموزشی (مدیر کل ، مدیران، معاونان و کارشناسان ادارهها و مدارس مناطق و نواحی هفدهگانه آموزش و پرورش) استان چهارمحال و بختیاری، در سال تحصیلی ٩١-٩٠ بوده است .
١ درصد پاسخ دهندگان میزان تأثیر عوامل فردی در عدم به کارگیری دانش آموختگان در پست های مدیریتی و برنامه ریزی را زیاد و بسیار زیاد، ٢٥.
٨ درصد پاسخ دهندگان میزان تأثیر عوامل سازمانی در عدم به کارگیری دانش آموختگان در پست های مدیریتی و برنامه ریزی را زیاد و بسیار زیاد، ٢١.
٤ درصد پاسخ دهندگان میزان تأثیر عوامل آموزشی در عدم به کارگیری دانش آموختگان در پست های مدیریتی و برنامه ریزی را زیاد و بسیار زیاد، ٢٣.
٤ عوامل آموزشی را به میزان زیاد و بسیار زیاد، در عدم بکارگیری دانش آموختگان رشتۀ مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، در پست های مدیریتی و تخصصی مؤثر دانسته اند.