Abstract:
این پژوهش با هدف تدوین و کاوش الگوی کیفی هویت حرفهای اعضای هیات علمی انجام شد. پژوهش، از نظر طرح، جزء پژوهشهای کیفی و از منظر راهبرد، جزء پژوهشهای مطالعه موردی کیفی است. مشارکت کنندگان بالقوهی پژوهش، اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور در حوزهی روانشناسی و آموزش عالی هستند که با روش نمونه گیری هدفمند صاحب نظران کلیدی و در ادامه تکنیک اشباع نظری، 12 تن از اعضای هیات علمی دانشگاههای؛ شیراز، تربیت مدرس، رازی کرمانشاه، یزد و علوم تحقیقات تهران انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از دو ابزار"بررسی اسناد" و "مصاحبه نیمه ساختار یافته" استفاده گردید. با روش همسو سازی، اعتبارپذیری دادهها تایید شد. به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. پس از آن اقدام به کدگذاری دادهها برای شناخت عوامل، ملاکها و نشانگرهای الگو گردید. سرانجام یافته اصلی پژوهش، طراحی مدل هویت حرفهای اعضای هیات علمی با 5 مضمون فراگیر 1) زمینهای 2) شخصی 3) فرهنگی اجتماعی 4) حرفهای و 5) سیاسی اقتصادی بود. یافتههای این مطالعه میتواند در سیاستگذاری در زمینه ارتقای هویت حرفهای اعضای هیات علمی مورد توجه برنامهریزان و مدیران آموزش عالی قرار گیرد.
Machine summary:
بررسي مطالعات پژوهشي موجود نشان مي دهد که عوامل متعددي در شکل گيري هويت حرفه اي استادان تأثير دارد که در اين ميان مي توان به مواردي مانند شخصيت ، فرهنگ و سنت ، دانش و درک دانش ضمني (ساگرو ٢١، ١٩٩٧)، زمينه (گودسون و کول ٢٢، ١٩٩٤؛ کونلي و کلاندينين ، ١٩٩٩)، تاريخچه ، باورها (ناولز، ١٩٩٢؛ ساگرو، ١٩٩٧؛ کلچرمانز ، ١٩٩٤)، انتظارات ديگران از فرد (رينولدز، ١٩٩٦)، تجارب (ايرات ، ١٩٩٤)، برنامه هاي شغلي و حرفه اي (ريد، دالگرن ، پيتوکز و آبرانت دالگرن ، ٢٠٠٨)، عوامل روان شناختي و فرهنگي (لاموت و انگلس ، ٢٠١٠)، عوامل محيطي (دي ، اليوت و کينگتان ، ٢٠٠٥)، روابط با همکاران (کورتگن ، ٢٠٠٤)، وقايع سازماني (کانلي و کلاندينين ٢٣، ١٩٩٩)، عوامل اجتماعي و شخصي (ساگرو، ١٩٩٧) اشاره کرد.
Bland,Wersal,Vanloy & Jacott 3.
Shores,Clearfield & Alexander 4.
Day, Kington, Stobart & Sammons 29.
Teachers’ perceptions of professional identity: an exploratory study from a personal knowledge perspective.
Shaping a professional identity: stories of education practice.
Do the initial and the continuous teachers’ professional development sufficiently prepare teachers to understand and cope with the complexities of today and tomorrow’s education?
Counselor Education & Super vision, 42, 4057.
), Changing research and practice: teachers’ professionalism, identities and knowledge (pp.
), Changing research and practice: teachers’ professionalism, identities and knowledge (pp.
Teacher education and the development of professional identity: Learning to be a teacher.
Student teachers’ lay theories and teaching identities: Their implications for professional development.