Abstract:
مقاله حاضر که پژوهشی در حوزه ی مد و فرهنگ می باشد، در ابتدا با تعریفی جامع از مد و فرهنگ و نقش وتاثیر آن در جامعه، به بررسی ماهیت مد و انواع آن در جوام ع مختلف می پردازد. با گذری بر نحوه پیدایش مد و مدگرایی در جوامع مختلف و نحوه زوال آنها، به ضرورت و اهمیت مدیریت مد در سطح جوامع اشاره می کند و در ادامهضمن بحث در مورد مراحل مدیریت پدیده ی م د، به ارائه الگوی مدیریتی آن می پردازد. در پایان به این نتیجه می رسدکه پدیده های فرهنگی قابل مدیریت، کنترل و نظارت بوده و برای مسئله مد و مد گرایی باید به فکر هدایت و کنترلبود.
The present article which is an investigation in the field of fashion and
culture, offers first a comprehensive definition of fashion and culture and
their effect on the society, and then reviews the identity of fashion and its
variety in different societies. Considering the way fashion and fashion
tendency appears in different societies and the way it declines, this article
points out the importance and necessity of fashion management in
societies, and discussing the steps of management of the phenomenon of
fashion, it offers a managerial plan for it. At the end, it concludes that
cultural phenomena are manageable and controllable, and the problem of
fashion and fashion tendency should be directed and controlled.