Abstract:
مقدمه و هدف: فرآیند جهانی شدن به واسطه ابزارهای فنآوری خود، شیوههای زندگی متفاوت و ایدههایی نو پیش روی زنان گذارده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن بر سه مؤلفه فرهنگی در زنان ایرانی (هویت، اخلاق و پوشش). روش تحقیق: این پژوهش در دو سطح توصیفی و تحلیلی از نوع پیمایشی و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۳۵۱ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر دانشکده مدیریت و حسابداری واحد تهران جنوب به تعداد ۴۰۲۳ نفر در سال 1392 به دست آمده است. یافتهها: با توجه به نتایج حاصله از برازش سه معادله رگرسیونی میتوان گفت جهانی شدن فرهنگی بر هر سه متغیر هویت، اخلاقیات و پوشش تأثیر دارد. بنابراین فرضیههای اصلی تأیید میگردد. رابطه منفی بین متغیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن با هویت زنان؛ رابطه منفی و معکوس بین متغیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن با پوشش زنان ایرانی و رابطه معناداری بین متغیر بعد فرهنگی جهانی شدن با اخلاق زنان وجود دارد. نتیجهگیری: ابعاد فرهنگی جهانی شدن شامل هویت، پوشش و اخلاق بر زنان و فرهنگ زندگی آنان تأثیرگذار است و تأثیر آن به نوع عملکرد مسئولان و سیاستگذاران بستگی دارد. عدم درک شرایط جدید و تمهیدات لازم توسط سیاستگذاران در برخورد فعالانه با موج جهانی شدن، منجر به روند تهدیدی آمیز برای فرهنگ زنان و تضعیف آن خواهد شد.
The study aimed to assess the impact of cultural aspects of globalization on Iranian
Women's three Cultural components (identity, behavior and dress) with crosscorrelation
method ,was implemented in 1392.The methodology of research has
two levels of descriptive and analysis by sort of survey and sample size of n = 351
with using Cochran formula ,and number 4023 is obtained from Simple random
sampling of female students of the Faculty of Management and Accounting, Tehran
South Branch. Tools for data collection is a questionnaire based on Likert (five
options) and reliability is based on using Cronbach's Alpha which is equal to ./824. In
line with the original hypothesis, this result was confirmed that globalization is an
inevitable process and its Impact on women's culture in Iran will depend on the type
of actions of responsibles and policy makers. If policy makers do not understand the
new requirements and do not adopting measures to deal proactively with the wave
of globalization, This trend poses a threat to women's culture and Will lead to its
weakening.
As a result ,the cultural dimensions of globalization, such as identity,dress and
morality impact on women and culture of their lives..