Abstract:
صنعت بیمه ایران در زمینه بهرهگیری از قابلیتهای اینترنت بهمنظور بهبود فرایندهای کسبوکاری و بهخصوص برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان دارای سطح بلوغ پایینی میباشد. از طرف دیگر استفاده از وب 2 بهعنوان یکی از بهروزترین رویکردها در زمینه تجارت الکترونیکی و با ابزارهایی مانند وبلاگها، ویکیها، شبکههای اجتماعی آنلاین، مشاپها و آر.اس.اس، فرصت مناسبی برای تعمیق ارتباطات شرکتها با مشتریان، دریافت بازخور گسترده و حاصل شدن هوش جمعی فراهم میکند. هدف از انجام این پژوهش در همین راستا، ارائه مدل مفهومی برای بهکارگیری اثربخش وب 2 در صنعت بیمه از راه شناسایی مؤلفههای مؤثر در این حوزه میباشد. به این منظور پس از طراحی مدل مفهومی با توزیع پرسشنامه از خبرگان دانشگاهی در مورد روایی و میزان اهمیت هر یک از مؤلفهها نظرسنجی شده است. دادههای جمعآوری شده نیز از راه آزمون دو جملهای تجزیه و تحلیل شدند و سپس با استفاده از روش تاپسیس، اقدام به رتبهبندی مؤلفهها از نظر میزان اهمیت شد. براساس نتایج دسترسی به منابع عظیم اطلاعات، مهمترین پیشرانه بهکارگیری وب 2 و قابلیت فراهم آوردن بازخور سریع برای ذینفعان، پراهمیتترین قابلیت این رویکرد میباشد. واژههای کلیدی: وب 2، صنعت بیمه، بیمه الکترونیکی، شبکههای اجتماعی، هوش جمعی.
Machine summary:
/ ٥- طراحی مدل مفهومی پس از بررسی ادبیات نظری و قابلیت های کسب وکاری وب ٢، مؤلفه های زیـر بـرای مـدل در نظر گرفته شدند: جدول ١ مؤلفه های تعیین شده مؤلفه منبع سهولت استفاده از ابزارها [٧، صص ١٨٧-٢١٣] رایگان بودن ابزارها [٢٠] دسترسی به حجم عظیم اطلاعات [٢٠] محتوای ایجاد شده به وسیله کاربر [٤، صص ١٧٢-٢٩٠؛١٩، ص ١؛] امکان دریافت بازخور سریع [٨] شبکه سازی اجتماعی [١١] تعمیق ارتباطات میان ذینفعان [١١] یکپارچه سازی و ترکیب محتوا [٨] فیلترینگ و سفارشیسازی محتوا [٤ صص ١٧٢-٢٩٠؛ ١٣، ص ٢٤؛١٥] تجربه غنی کاربری [١٨، صص ٦٠-٧٦] افزایش خلاقیت سازمان [٤، صص ٢٧٢-٢٩٠] حاصل شدن هوش جمعی [١٨، صص ٦٠-٧٦] به منظور طراحی مدل مفهومی، مؤلفه های تعیین شده به ٣ دسته تخصیص داده شدند.
/ قابلیت ها پیشرانه ها دستاوردها ٩ محتوای ایجاد شده به وسیله کاربر ٩ امکان دریافت بازخور سریع ٩ سهولت استفاده از ابزارها ٩ هوش جمعی ٩ شبکه سازی اجتماعی ٩ رایگان بودن ابزارها ٩ افزایش خلاقیت ٩ تعمیق ارتباطات میان ذینفعان ٩ دسترسی به حجم قابل توجه ٩ یکپارچه سازی و ترکیب محتوا اطلاعات ٩ فیلترینگ و سفارشی سازی محتوا ٩ تجربه غنی کاربری شکل ٦ مدل مفهومی همان طور که مشخص است ، ویژگیهایی ماننـد سـهولت اسـتفاده از ابزارهـای و ٢ [بـا توجه به تجربه بیشتر کاربران اینترنت در استفاده از بلاگ ها، ویکیهـا، شـبکه هـای اجتمـاعی آنل این و غیره ] و رایگان بودن آن ها و همین طور، امکان دسترسی به حجم عظیم اطلاعـات در فضای وب ٢ که اکثریت مطلق محتوای آن به وسـیله کـاربران اینترنـت فـراهم شـده و امکـان افزایش آگاهی و تبادل نظـر دربـاره محصـولات و خـدمات مـورد نظـر را ایجـاد م ینمایـد، پیشرانه هایی مناسب برای سوق دادن مشتریان به سمت خدمات بیمـه الکترونیکـی مـیباشـد.