Abstract:
امروزه در مدیریت نوین، برنامههای راهبردی و ساختاری سازمانهای پیشرو، منطبق بر توسعه و ارتقای سطح بهرهوری نیروی انسانی هر سازمان تدوین میشود. در این راستا، توجه به نقش فرهنگ سازمانی برای حصول به این هدف حایز اهمیت میباشد. در این پژوهش با بررسی مفهومی الگوهای فرهنگ سازمانی طراحی شده بهوسیله محققان عرصه منابع انسانی و آموزههای اسلامی، مدلی منطبق بر رویکرد اسلامی و بومی در سال 1392برای ارتقای سطح بهرهوری کارکنان در بانک سپه طراحی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که توسعه قابلیتها و موفقیت استقرار یک الگوی فرهنگ سازمانی احصا شده تأثیر بالایی در بهینهسازی پتانسیل بهرهوری فردی کارکنان، خواهد داشت. همچنین در بررسی مدل ارائه شده از جهت نیکویی برازش، مشاهده میشود که مدل نظری به لحاظ آماری دارای معنا و مفهوم نظری و کاربردی و از لحاظ مطلوب بودن وضعیت برازش با توجه به آمارههای محاسبه شده بهوسیله نرمافزارهای آماری مورد استفاده در این پژوهش، در وضعیت بسیار مناسبی برآورد میشود.
Machine summary:
"٣- جمع بندی مؤلفه های پژوهش در جداول ١ و ٢ شاخص های احصا شده از الگوهـای هـای فرهنـگ سـازمانی و بهـره وری کارکنان ، در قالب مطالعات کتابخانه ای و تأیید اعتبار خبرگانی، آورده شده است : جدول ١ شاخص های فرهنگ سازمانی فردی سازگاری، مسئولیت پذیری، صمیمیت ، خلاقیت فردی، هویت بخشی، سازش با تعارض ، تعهد به ارزش های ، انعطاف پذیری، فاصله قدرت ، فردگرایی، امنیت شغلی، آزادی عمل رویه ای استانداردسازی، شفاف سازی، یکپارچگی، وجود الگوی ارتباطی، سازگاری استراتژیک ، مردگرایی، بهره وری نیروی انسانی، آموزش ، بکارگیری ستاد اداری کم و تلفیق فرهنگ ها مدیریتی حمایت مدیریتی، رهبری، خطرپذیری، اعمال کنترل ، استقلال مدیران ، ارشد بودن و سن عملکرد پاداش دهی و اهمیت هر اقدام در فرهنگ محیط پیچیدگی محیط ، سرعت تغییرات محیط و تغییرات محیط جدول ٢ شاخص های بهره وری توان شغلی استعداد مربوط به کار، آموزه های مرتبط با شغل و تجربه مرتبط به شغل شناخت شغلی چگونگی انجام کار، محل کار، آگاهی از علت انجام کار و آگاهی از زمان انجام کار حمایت سازمان بودجه کافی، تجهیزات ، حمایت واحدها و حمایت مستقیم انگیزش فرصت پیشرفت ، تشویق به خلاقیت ، تناسب ترجیحی و حمایت اخلاقی بازخورد اطلاع از نتیجه ارزیابی، توصیه های بهبود و اطلاع از نتیجه عملکرد اعتبار تصمیم های اخلاقی، منصفانه بودن تصمیم ها، شرایط انتصاب ، حس اعتماد به مدیران سازگاری سازگاری محیطی، سازگاری اقتصادی و سازگاری رقابتی ٤- روش پژوهش این پژوهش از نظر هدف پژوهشی کاربردی و از نظر ماهیت و روش ، توصیفی پیمایشی است ."