Abstract:
یکی از وظایف مدیریت منابع انسانی انتخاب کارکنان شایسته و متناسب با فعالیتهای سازمان است. گزینش نیروی انسانی شایستهای که بتواند عملکرد مناسبی در جهت اهداف استراتژیک سازمان داشته باشد. این مقاله با هدف شناسایی معیارهای انتخاب کارکنان به کمک تکنیک دلفی و با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره فازی در شرایط نبود قطعیت امتیازدهی، به دنبال حداکثر کردن بهرهوری در این حوزه میباشد. روش پژوهش توسعهای – کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی از طریق پرسشنامه و مصاحبه میباشد. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد و میانی صنایع کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی استان مرکزی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تاپسیس فازی و تصمیمگیری گروهی استفاده شده است. نتایج نیز نشان از شناسایی 15 معیار شخصیت، انضباط، ویژگیهای فیزیکی، اخلاق و ادب، انگیزههای درونی، نداشتن سوء سابقه، تفکر سیستمی، مهارت، هوش، کارآموزی، تجربه، سن، تحصیلات، چندپیشگی و معرف مناسب به ترتیب اولویت میباشد. یکی از وظایف مدیریت منابع انسانی انتخاب کارکنان شایسته و متناسب با فعالیتهای سازمان است. گزینش نیروی انسانی شایستهای که بتواند عملکرد مناسبی در جهت اهداف استراتژیک سازمان داشته باشد. این مقاله با هدف شناسایی معیارهای انتخاب کارکنان به کمک تکنیک دلفی و با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره فازی در شرایط نبود قطعیت امتیازدهی، به دنبال حداکثر کردن بهرهوری در این حوزه میباشد. روش پژوهش توسعهای – کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی از طریق پرسشنامه و مصاحبه میباشد. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد و میانی صنایع کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی استان مرکزی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تاپسیس فازی و تصمیمگیری گروهی استفاده شده است. نتایج نیز نشان از شناسایی 15 معیار شخصیت، انضباط، ویژگیهای فیزیکی، اخلاق و ادب، انگیزههای درونی، نداشتن سوء سابقه، تفکر سیستمی، مهارت، هوش، کارآموزی، تجربه، سن، تحصیلات، چندپیشگی و معرف مناسب به ترتیب اولویت میباشد.
Machine summary:
"در زمان کنونی بر ایـن نکتـه توجـه می شود که به هر داوطلب اطلاعات لازم داده شود، به طوری که نه تنها فهرسـت افـراد واجـد شرایط محدودتر شده است ، زیرا افراد خود را ارزیابی و گزینش میکنند، بلکه مصاحبه ها هـم نسبت به گذشته مفصل تر شده و داوطلب را به محل کار و کارگاه میبرند تـا از آنجـا بازدیـد کنند؛ یک تمرین گروهی انجام می شود؛ یک آزمون کتبی گرفته میشود و چند نفر به صـورت همزمان از داوطلب مصاحبه به عمل میآورند [٣، صص ٢١٥-٢٢٨]؛ به عبارت دیگر سازمان ها از معیارهای مختلفی برای گزینش و انتخاب کارکنان استفاده میکنند.
Chen, Hwang, & Hung در نتایج به دست آمده حاصل از تجزیه و تحلیل در مورد اهمیت معیارها، مشخص شد که سه معیار شخصیت ، انضباط و ویژگی های فیزیکی، بیشترین اهمیت را برای انتخاب کنندگان از بین متقاضیان شغل دارند و سه معیار معرف ، چندپیشگی و تحصیلات از کمترین میزان اهمیت برخوردارند."