Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر برنامۀ حرکتی پیشرونده بر بهبود مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش مطالعۀ حاضر تجربی و از نوع پیشآزمون، آزمون میانی، پسآزمون و آزمون یادداری است. از بین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در شهرهای سمنان و یزد، 16 نفر بهصورت نمونههای در دسترس انتخاب و براساس سن (1/3 ± 26/8 سال)، جنس، شدت و درجۀ اوتیسم و نیز پایۀ تحصیلی بهطور نسبی همتاسازی شدند و در گروههای تجربی (8) و کنترل (8) قرار گرفتند. ابتدا پیشآزمون با استفاده از آزمون اولریخ 2000 از آزمودنیها بهعمل آمد. برنامۀ حرکتی پیشرونده به مدت 30 جلسه اجرا شد. پس از 15 جلسه آزمون میانی و 30 جلسه آزمون پایانی از کودکان بهعمل آمد و نیز پس از 30 روز از پایان تحقیق آزمون یادداری انجام گرفت. از آزمون KS بهمنظور تعیین نرمال بودن دادهها و از آزمون تحلیل واریانس عاملی با طرح تکرار اندازهگیری و نیز آزمون تعقیبیLSD بهمنظور تعیین کمترین تفاوت معناداری استفاده شد. یافتهها نشان داد که برنامۀ حرکتی پیشرونده نسبت به گروه کنترل در سطح معناداری 05/0 P< تأثیر بیشتری بر رشد مهارتهای دستکاری، جابهجایی و مهارت درشت داشته است.
Machine summary:
"Lang & et al تأثیر برنامه حرکتی پیشرونده بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم 345 مجموع گزارشات و مطالعات ، چنین استنباط می شود که اشکال حرکتی در گروه مبتلایان به طیف اوتیسم شیوع دارد (٢).
مطالعات بسیاری به نقص در مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان مبتلا به طیف اوتیسم اشاره کرده اند (١٣، ١٤، ١٥)، لیکن تحقیقات اندکی در زمینه اجرای برنامه های حرکتی برای رشد این مهارت ها انجام گرفته است .
1. Autism spectrum disorder = ASD تأثیر برنامه حرکتی پیشرونده بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم 347 آزمون رشد حرکتی درشت - ٢ اولریخ از ابزارهای معتبر برای ارزیابی رشد مهارت های حرکتی درشت است و اولین بار، اولریخ (١٩٨٥) براساس مهارت های حرکت این ابزار را تهیه کرد و در سال ٢٠٠٠ ویرایش کرد و پایایی و روایی آن را برای کودکان ٣ تا ١٠ سالة آمریکایی گزارش کرد.
میانگین ٤ بار اندازه گیری گروه تجربی و گروه کنترل در مهارت حرکتی درشت بحث نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که برنامه حرکتی پیشرونده به عنوان یک برنامه تمرینی ، تأثیر زیادی در رشد مهارت های بنیادی داشته است .
نتایج نشان داد که در کودکان بیش فعال و کودکان اوتیسم ، تمرین برنامه حرکتی منتخب در گروه تجربی تغییرات تأثیر برنامه حرکتی پیشرونده بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم 353 معناداری در اکثر متغیرها ایجاد کرد، ولی در مورد گروه کنترل این گونه نبود (٥)."