Abstract:
یکی از مطالبات به حق جامعۀ ما سی و هفت سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استقرار ارزشهای ناب اسلامی در تمامی شئون جامعه بهویژه تصمیمگیریهای حوزۀ اقتصادی و بازرگانی است. هدف پژوهش حاضر تبیین و شناسایی مؤلفهها و اصول مشتریمداری و ارتباط با مشتری از دیدگاه قرآن و نهجالبلاغه خواهد بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و در زمرۀ پژوهشهای توصیفی از شاخۀ پیمایشی قرار میگیرد. برای گردآوری دادهها از شیوۀ فیشبرداری از منابع کتابخانهای استفاده شد. نتایج حاکی از شناسایی 15 مؤلفه و دستهبندی آنها در قالب دو بعد اصول نظری شامل حقمحوری، کسب رضایت الهی، توجه به خواست مشتری، صداقتپیشگی در معامله و تطابق معامله با احکام اسلامی و اصول عملی شامل سود متعارف، رعایت مساوات، اعتماد معقولانه به مشتری، عدم کمفروشی، ممنوعیت احتکار، حلم و بردباری، خوشرویی با مشتری، حسن خدمت به مردم، تسریع در رفع حوایج مشتریان و دعا برای کسب توفیق خدمت به مردم است.
Machine summary:
نتايج حاکي از شناسايي ١٥ مؤلفه و دسته بندي آنها در قالب دو بعـد اصول نظري شامل حق محوري ، کسب رضايت الهي ، توجه به خواسـت مشـتري ، صـداقت پيشـگي در معاملـه و تطـابق معامله با احکام اسلامي و اصول عملي شـامل سـود متعـارف ، رعايـت مسـاوات ، اعتمـاد معقولانـه بـه مشـتري ، عـدم کم فروشي ، ممنوعيت احتکار، حلم و بردباري ، خوشرويي با مشتري، حسن خدمت بـه مـردم ، تسـريع در رفـع حـوايج مشتريان و دعا براي کسب توفيق خدمت به مردم است .
مقايسۀ مديريت مشتري از ديدگاه جهان غرب و اسلام (تدوين پژوهشگر) از سوي ديگر يکي از مطالبات به حق جامعۀ مـا سـي و هفـت سـال پـس از پيـروزي شکوهمند انقلاب اسلامي، استقرار ارزش هاي ناب اسلامي در تمامي شئون جامعه بـه ويـژه تصميم گيريهاي حوزة اقتصادي و بازرگاني است ؛ لذا از آنجا که مطـابق جسـت وجوهـاي صورت گرفته هيچ پژوهشي موضوع حاضر را پوشش نداده است ، براي رفع اين خلأ علمي و عملي، مقالۀ حاضر به رشتۀ تحرير درآمد و به دنبال پاسخگويي به اين سؤال اساسي است که مديريت ارتباط با مشتري در اسلام از چه مؤلفه هايي تشکيل ميشود؟ ١.
آنـان پـس از بيان مفهوم مشتري و نيازهاي او و رضايت مشتريان ؛ به بررسي آيات و روايات مرتبط با اين موضوع در سه سطح کلي زير پرداخته اند: الف ) مباني و اصول مشتري مداري در اسلام (مواردي را شامل مي شوند کـه در تمـامي معاملات مبنا قرار مي گيرند و در صورت تخلف از آنها معامله با مشکل مواجه مـي شـود)؛ ب ) روش هاي معامله و احکام برخورد با مشـتري (شـامل واجبـات و محرمـات و احکـام معاملات است )؛ ج ) رفتار و برخورد با مشتري.