Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ بین قابلیت شبکهسازی شرکتها و میزان رفتار کارآفرینانة سازمانی و تبیین نقش تعدیلگر گرایش راهبردی (استراتژیک) سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی- همبستگی است. پیمایش 126 شرکت ارائهکنندة تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به بخش معدن و صنایع معدنی در ایران، از طریق پرسشنامة بسته (پاسخدهندة مدیران) صورت گرفت و نتایج از طریق رگرسیون و نرمافزار SPSS تحلیل شد. با توجه به نتایج، قابلیت شبکهسازی سازمانی شامل پیشفعالی در ایجاد ارتباطات بین سازمانی، قابلیت ارتباطی در ایجاد رابطه براساس اعتماد و تعهد متقابل و توانایی ایجاد هماهنگی در مجموعه پیوندهای سازمانی، عملکرد کارآفرینانة شرکتها را افزایش میدهد. بهعلاوه، نتایج نشان میدهد شرکتها با گرایش راهبردی کارآفرینانة بهتر میتوانند از قابلیت شبکهسازی خود برای اهداف کارآفرینانه استفاده کنند. این پژوهش با ارائة مدلی اجتماعی از کارآفرینی سازمانی، مرتبطکردن قابلیت شبکهسازی با عملکرد کارآفرینانة شرکت و نیز بررسی نقش تعدیلگر گرایشهای راهبردی سازمانی، موجب فهم بیشتری از چگونگی عملکرد بهتر کارآفرینانة برخی از شرکتها میشود.
Machine summary:
٠٧ چکیده هدف این پژوهش ، بررسی رابطۀ بین قابلیت شبکه سازی شرکت ها و میزان رفتار کارآفرینانۀ سازمانی و تبیین نقش تعدیلگر گرایش راهبردی (استراتژیک ) سازمانی است .
com مقدمه پژوهش ها نشان میدهد کارآفرینی سازمانی، نقش مهمی در بهبود عملکرد سازمانی ( ,Simsek ٢٠٠٧)، رشد (١٩٩٣ ,Zahra) و مزیت رقابتی (٢٠٠٩ ,Webb &Irland ) شرکت ها دارد؛ بنابراین ، محققان بسیاری به بررسی عوامل مؤثر بر افزایش میزان رفتار کارآفرینانه در شرکت ها پرداختند و به اهمیت نقش دانش در افزایش فعالیت کارآفرینانه در شرکت ها اشاره کردند (٢٠٠٩ ,.
این پژوهش با درنظرگرفتن شکاف پژوهشی بالا و با تکیه بر دیدگاه مبتنیبر دانش ، به بررسی رابطۀ بین قابلیت شبکه سازی شرکت ها و کارآفرینی سازمانی در آن ها میپردازد.
این فعالیت ها مکمل اند و یکدیگر را تقویت میکنند؛ برای مثال ، تعریف مجدد راهبرد سازمانی موجب تقویت مزایای زایش ها میشود و توسعۀ محصولات و خدمات جدید، فعالیت های تحول راهبردی را تقویت میکند (٢٠١١ ,Heavey &Simsek )؛ بنابراین ، در ادبیات کارآفرینی سازمانی، مجموع نوآوری، زایش ١ و تحول راهبردی به عنوان کارآفرینی سازمانی یا عملکرد کارآفرینانۀ سازمانی درنظر گرفته شده است .
برای فهم اینکه الگوی تأثیرگذاری مطابق انتظار است یا خیر، از روش پیشنهادی Aiken &West (١٩٩١) استفاده شد که در آن ، اثر متغیر مستقل (قابلیت شبکه سازی) بر متغیر وابسته (کارآفرینی سازمانی) در سطوح بالا و پایین (یک انحراف معیار بالا و یک انحراف معیار پایین میانگین ) متغیر تعدیلگر (گرایش راهبردی) رسم میشود.