Abstract:
کاهش آسیب پذیری هواپیماهای جنگی در برابر تهدیدات ناشی از حسگرهای مدرن، با کاهش انتشار اثرات فیزیکی آنها صورت می گیرد. این کار با عنوان «استتار درون ساخته»، یکی از اصول مهم پدافند غیرعامل بوده و در شناساگریزی سکوهای نظامی مورد توجه می باشد. در این کار پژوهشی اثر تغییر هندسه نازل خروجی اگزوز هواپیما، بر سردسازی سریع محصولات احتراق که به اتمسفر تخلیه می شوند، جهت فرونشانی اثر تابش فروسرخ مورد توجه قرار گرفته است. اثر فروسرخ پلوم بررسی، و برای برآورد میزان تابش آن، از نرم افزار فلوئنت استفاده شد. در این راستا، میدان سیال پلوم برای دو نازل همگرا با هندسه های متفاوت، با این نرم افزار شبیه سازی شد و تاثیر هندسه بر توزیع دمای پلوم مشاهده گردید. نتیجه این شبیه سازی نشان می دهد که دما در هسته داغ پلوم، برای نازل صاف بدون برش و نازل برش دار به ترتیب حدود 900 و 840 درجه کلوین به دست می آید. کار انجام شده، در مقایسه با نتایج تجربی موجود، رضایت بخش بوده و نشان می دهد که پلوم در حالت برش دار، سریع تر سرد می شود.
Machine summary:
فصلنامه علمی – ترویجی پدافند غیرعامل سال سوم، شماره 4 ،زمستان 1391، (پیاپی 12): صص 37-43 کاهش اثر فروسرخ پلوم هواپیما، با استفاده از تغییرات هندسی در نازل خروجی اگزوز علی طالبی 1 تاریخ دریافت: 07/09/91 تاریخ پذیرش: 04/10/91 چکیده کاهش آسیبپذیری هواپیماهای جنگی در برابر تهدیدات ناشی از حسگرهای مدرن، با کاهش انتشار اثرات فیزیکی آنها صورت میگیرد.
در این کار پژوهشی اثر تغییر هندسۀ نازل خروجی اگزوز هواپیما، بر سردسازی سریع محصولات احتراق که به اتمسفر تخلیه میشوند، جهت فرونشانی اثر تابش فروسرخ مورد توجه قرار گرفته است.
در این مقاله ضمن تشریح موضوع فرونشانی اثر فروسرخ، بهطور خاص بر پلوم تمرکز شده و از میان روشهای فرونشانی، روش تغییر هندسه در نازل خروجی اگزوز انتخاب شد.
- Military Targets - Built-in Camouflage - Military Platform - Signature - IR Signature Suppression(IRSS) - Dix - Decher - Plume - Mahulikar - Emissivity - Background / شکل 1- انرژی تابشی جسم سیاه بر حسب طول موج در دماهای مختلف 3- آشکارسازها و تهدیدات فروسرخ امروزه پیشرفتهای قابل توجهی در فناوری آشکارسازهای فروسرخ و افزایش حساسیت آنها صورت گرفته است.
اگرچه تابندگی طیفی این قسمت کمتر از قسمت خروجی نازل میباشد اما گسیل فروسرخ بدنة انتهایی هواپیما بهدلیل سطح هندسی بزرگ آن، قابل توجه خواهد بود]16[.
امکان سردسازی سریع پلوم، یک راهبرد اساسی در فرونشانی اثر فروسرخ پلوم میباشد و تغییر هندسة نازل میتواند برای این منظور مورد توجه قرار گیرد.
بر این اساس، پلوم در حالت برشدار 60 درجه، سریعتر سرد شده است و میتوان انتظار داشت که تابش فروسرخ کمتری نیز گسیل کند (شکل 5).