Abstract:
هدف از مطالعهی حاضر، تعیین اثربخشی آموزش توجه براساس برنامهی فلچر بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان بود. روش این پژوهش تجربی است. بدین منظور، 30 دانشآموز با نارساخوانی پایهی سوم ابتدایی به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفردر گروه کنترل). به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه بالینی، فهرست نشانگان نارساخوانی، آزمون خواندن کلاس سوم، آزمون هوش ریون استفاده شد. آموزش توجه بر روی گروه آزمایش در 12 جلسه ارائه گردید. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش توجه براساس برنامه فلچر، عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی را بهطور معناداری افزایش داد. این نتایج نشان داد که آموزش توجه میتواند در کنار مداخلات دیگر بر عملکرد خواندن موثر باشد.
Machine summary:
"جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری : جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دارای ناتوانی یادگیری خواندن (نارساخوان ) که در سال تحصیلی ٩١-٩٠ در پایه سوم ، مقطع ابتدایی شهر شیراز مشغول به تحصیل بوده اند تشکیل داده اند.
در این تجزیه و تحلیل پیش آزمون (نتایج ارزیابی توسط فهرست نشانگان نارساخوانی و آزمون خواندن کلاس سوم قبل از اجرای برنامه فلچر) و هوش به عنوان متغیر کنترل مورد بررسی قرار گرفت .
75 1 با توجه به جدول ٢ با در نظر گرفتن نمرات پیش آزمون به عنوان متغیر همپراش (کمکی )، مداخله آموزش توجه منج به تفاوت معنی دار بین گروه آزمایش و کنترل شده است (٠٠٠١>p).
بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر بر کودکان دختر پایه سوم دبستان شهر شیراز است .
از پژوهش های بررسی شده چنین استنباط می شود که یک نقص ذهنی در کودکان نارساخوان وجود دارد و آن عدم توانایی در تمرکز دقت و توجه بر مطلب مورد بحث است .
Investigation of effectiveness of neuropsychological interventions for improving academic performance of children with mathematics learning disabilitie.
The Effectiveness of Training Attention to the Mathematic Performance of Students with Mathematic Learning Disability.
The Effectiveness of Training Attention to the Writing abalitiy of the Students with a learning disability in Isfahan.
New York, Guilford Press.
The Effectivness training on the performance of executive function math and reading for Students School With Special Learning Disabilites.
Executive function deficits in students with mathematical learning disorder."