Abstract:
چکیده دیوارنگارههای بقاع متبرکه در گیلان به دلیل رطوبت فراوان منطقه و میل به نوسازی آن ها نزد اهالی روستا، در حال تخریب بوده و یا کاملا از بین رفته است. این معضل، ضرورت حفاظت از این آثار را دو چندان میکند. بقعة متبرکه روستای پینچاه در شهرستان آستانه که دارای دیوارنگارههای مذهبی است از آن جمله می باشد. آنچه در این میان مطرح میشود این است که آیا دیوارنگارههای بقعه نامبرده دارای مفاهیم بصری خیر و شر میباشند. از یافتههای تحقیق میتوان به مشابهتهای بصری متعدد در بازآفرینی شخصیتهای خیر، تفاوتهای بصری مضامین خیر و شر و نیز بومی کردن مضمون دیوارنگاره توسط نقاش اشاره کرد. روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و تدوین آن به شیوه توصیفی ـ تحلیلی است.
Machine summary:
"are shown with holy and divine colors in peoples belief, such as green and blue, and with more details in their faces, bodies and cloths and the enemies (the negative • Execution method personalities) are generally drawn with hot colors With a view to the humid climate of Guilan and the (Mirzaeimehr, 2007: 92).
be upon him) with Arzagh Shami and his sons, and on At the center of another drawing of this wall there is the southern wall of the shrine, the Holy Prophet (peace an image of Hazrat Aliakbar with a halo around his be upon him) in his ascension and the dead bodies of head.
(PBUH) and Aliakbar (PBUH) such as big eyes, In another wall drawing, Imam Hassan (peace be upon continuity of eyebrows and small lips, which were him) on horseback with Aliasghar in his arms has his signs of beauty, colored cloths and similar compounds, head on a spear and looks at the Darwish, who offers handkerchief, bracelet and also the halo around the water of a pitcher to him.
the content of Hazrat Abolfazl (peace be upon him) on In the drawings the horses have similar decorations and horseback with an Islamic fag in one hand and a sword laces and except in color there is no difference between in his other hand attacking toward Mared Ebne Sedif."