Abstract:
هدف : هدف از این تحقیق ارزیابی قابلیتهای فرهنگی دانشجویان بوده است. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل دانشجویان کشاورزی شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود (1114N=) که از بین آنان، 120 نفر به شیوۀ نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه تحقیق بر اساس نظرات کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاه و اعضای هیئت علمی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ محاسبهشده برای سه مقیاس هوش فرهنگی، آگاهی فرهنگی و مهارت فرهنگی (به ترتیب 81/0، 74/0 و 79/0) تأیید شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس مورد پردازش قرار گرفت. یافتهها: یافتههای این تحقیق گویای این واقعیت است که قابلیتهای فرهنگی بیشتر دانشجویان مورد مطالعه در حد کم و خیلی کم قرار دارد. تحلیل عاملی آگاهی فرهنگی به استخراج پنج عامل با نام سواد شغلی، سواد هنری، سواد سیاسی- مدنی، سواد مذهبی و سواد قومی و تحلیل عاملی مهارت فرهنگی با استخراج چهار عامل با نام مهارتهای ارتباطی- زبانی، مهارتهای زندگی فردی سالم، مهارتهای فناورانه و رعایت ارزشهای اجتماعی انجامید. نتیجهگیری:با توجه به ضعف قابلیتهای فرهنگی دانشجویان مورد مطالعه، تلفیق دانش و مهارتهای مرتبط با قابلیتهای فرهنگی در برنامههای درسی و فعالیتهای فرهنگی و فوقبرنامه دانشگاه ضروری است.
Machine summary:
"1. Sullivan ٦٤ فرهنگ در دانشگاه اسلامی ١٠ با توجه به یافته های تحقیق ، پیشنهادهای ذیل برای بهبود کارکرد دانشگاه و آموزش عالی کشاورزی در پرورش قابلیتهای فرهنگی دانشجویان پیشنهاد میشود: - توجیه نقش فرهنگی اعضای هیئت علمی، کارکنان و مدیریت دانشگاه و آموزش آنها در این زمینه از جمله در زمینۀ پذیرش و احترام به فرهنگهای مختلف حاضر در دانشگاه؛ - نیازسنجی آموزشی در خصوص نیازهای فرهنگی دانشجویان و برگزاری یک سری اقدامات فرهنگی هدفمند نظیر برگزاری جشنوارة فرهنگی اقوام در سطح دانشگاه، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برگزاری جشنواره و نمایشگاه تولیدات فرهنگی دانشجویان در زمینۀ فیلم مستند و کوتاه، عکس ، پوستر، خبرنگاری و روزنامه نگاری، وبلاگنویسی و غیره؛ - غنابخشی به عناصر فرهنگی مستقر در محیط دانشگاه از طریق نصب تابلو اعلانات، پوستر، روزنامه دیواری، پخش سرود و موسیقی، نصب بنر و غیره؛ - شناسایی و معرفی مناسب الگوهای رفتاری مورد نظر به دانشجویان از بین اعضای هیئت علمی، دانشجویان، متخصصان رشته های مختلف و الگوهای خارج دانشگاه؛ - پخش مستمر فیلم و برنامه های فرهنگی در محیط دانشگاه و خوابگاه و استقرار مراکزی برای عرضۀ محصولات فرهنگی به صورت خرید یا امانت ، تهیه و انتشار منظم خبرنامۀ الکترونیکی و چاپی با موضوع فرهنگی، گرامیداشت مناسبتهای فرهنگی مندرج در تقویم کشور در سطح دانشگاه، برگزاری کانونها یا کرسیهای آزاداندیشی دانشجویی، تقویت محافل فرهنگی و مذهبی دانشگاه، رایزنی برای تهیۀ بلیط رایگان و یا نیم بها برای دانشجویان برای رفتن به سینما، تئاتر، کنسرت و دیگر محافل فرهنگی و برگزاری بازدیدهای علمی فرهنگی برای آشنایی دانشجویان با فرهنگ اقوام مختلف یا مکانهای تاریخی و فرهنگی کشور با موضوعات فرهنگی و آسیب شناسی فرهنگی با همکاری تشکلهای دانشجویی نظیر شورای صنفی، بسیج دانشجویی، انجمنهای علمی و غیره؛ - گنجاندن مباحث فرهنگی در برنامۀ درسی دانشجویان با توجه به عناصر شناسایی شده در این تحقیق و نظرسنجی از متخصصان امور فرهنگی و برنامه ریزی درسی و در صورت امکان، گنجاندن درسی عمومی با عنوان فرهنگ ایرانی- اسلامی در برنامۀ درسی دانشجویان کارشناسی؛ بررسی قابلیت های فرهنگی دانشجویان کشاورزی ٦٥ - هماهنگ سازی اقدامات فرهنگی مختلف در دانشگاه در قالب شورای فرهنگی دانشگاه و در چارچوب برنامۀ راهبردی سالانه و بلندمدت دانشگاه و نیز همکاری دانشگاه با نهادهای فرهنگی خارج دانشگاه جهت بهرهگیری از ظرفیتهای آنها و نیز پیادهسازی برنامه های مشترک فرهنگی توأم با اهمیت بخشی به مطالعات فرهنگی در حوزة کشاورزی و آموزش عالی کشاورزی با جهت دهی پایاننامه و رسالۀ دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری به سمت این موضوعات."