Abstract:
درجهان حاضر با توجه به تغییر الگوهای ارتباطی افراد و گسترش استفاده از وسایل ارتباط جمعی روز به روز شاهد کاهش تأثیر ارتباطات میان فردی و افزایش قدرت تاثیر گذاری این وسایل بر زندگی افراد هستیم. به گونه ای که رسانهها باانتقال مفاهیم و معلومات تأثیر بسیاری بر تغییر سبک زندگی افراد دارند. سبک زندگی دانشجویان به دلیل پیشگام بودن در استفاده از رسانهها و تماشای برنامه های ماهوارهای در معرض تغییرات گسترده تری قرار دارد. هدف: هدف از نگارش این مقاله، بررسی تأثیر برنامۀ استعدادیابی شبکۀ تلویزیونی من و تو یک بر سبک زندگی دانشجویان دانشگاه تهران است. روش: روش این تحقیق، روش پیمایشی است وابزار مورد استفاده، پرسشنامۀ محقق ساخته است که برای حصول اطمینان از پایایی آن، ابتدا آلفاکرونباخ 35 پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت و عدد 939/0 به دست آمد که نشان دهندۀ میزان اعتبار بالای سوألات طرح شده است. این بررسی بصورت نمونه گیری گلوله برفی انجام گرفته است. آزمون آماری مورد استفاده در این پژوهش باتوجه به نرمال نبودن جامعه، آزمون کایاسکوئر بوده است. یافته ها: نتایج حاصله حاکی از این است که بین تأثیر گذاری این برنامه و ابعاد مختلف سبک زندگی دانشجویان دانشگاه تهران رابطۀ معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: بالا بردن سواد رسانهای باید از سوی پایگاههای فرهنگی هرجامعه به ویژه نهادهای آموزشی و رسانهها تحقق یابد. در این صورت مخاطب با مکانیزمهای تأثیرگذاری آشنا میگردد و امکان تأثیر پذیری مخاطب کاهش می یابد. سواد رسانهای سبب ایجاد تفکر انتقادی میشود. کمبود برنامههای موسیقی متنوع و عدم توجه به سبکهای موسیقی مورد علاقۀ جوانان باعث رجوع آنها به شبکۀ من وتو یک شده است، پیشنهاد میشود رسانۀ ملی با ایجاد یک شبکۀ اختصاصی برای پرداختن به موسیقی، خلاء موجود در این بخش را رفع نماید.
Machine summary:
"از سوی دیگر، نظریۀ امپریالیسم فرهنگی، با توجه به این نکته که امپریالیسم فرهنگی بـه عقیـدة شـیلر٥ نوعی نفوذ اجتماعی است که یک کشور، ارزشها، هنجارها و سبک زنـدگی خـود را بـر دیگـر کشـورها تحمیل میکند، به دلیل الگو برداری برنامۀ استعداد یابی شبکۀ من و تو یک از یکی از برنامه هـای اسـتعداد یابی ایالات متحدة آمریکا، در این پژوهش مد نظر قرار گرفته است .
با توجه به محتواهای ارائه شـده در شـبکۀ تلویزیونی من وتو یک و اهداف برنامه سازی این شبکه ، میتوان این تلویزیـون را یکـی از تلویزیـونهـای استراتژیک موجود در بین شبکه های فارسی زبان قلمداد کرد که با هدف قرار دادن نسل جـوان در پـی پـر کردن اوقات فراغت آنها و تغییر سبک زندگی جوانان مطابق با منویات صاحبان آن رسانه است ، و از این حیث برای بررسی تأثیر برنامه های تلویزیونی شبکه هـای مـاهوارهای بـر سـبک زنـدگی جوانـان از اهمیـت برخوردار است .
فرضیۀ اصلی این پژوهش این بود که برنامۀ استعداد یابی شبکۀ من و تو یک تأثیر زیادی بر تغییر سبک زندگی دانشجویان دانشگاه تهران دارد، یافته های این پژوهش نشان میدهدکه میان تماشای برنامۀ اسـتعداد یابی شبکۀ تلویزیونی من وتو یک و تغییر مؤلفه های سبک زندگی دانشـجویان ( نحـوة پوشـش ، باورهـای سیاسی و رفتارهای اجتماعی، باورها و رفتارهای مذهبی و نحوة گـذران اوقـات فراغـت و سـبک موسـیقی مورد علاقه ) رابطۀ معنی داری وجود دارد."