Abstract:
در روانشناسی نوین، رنگها یکی از معیارهای سنجش شخصیت بهشمار میآیند و میتوانند منبع غنی و مفیدی برای خوانشهای ذهنی و تحلیل ویژگیهای روحی هر قوم و ملتی باشند. از بررسی روانشناسی رنگهای بهکار رفته در آثار مختلف ادبی هر ملت، میتوان به نکات ظریف و منحصربهفردی از ویژگیهای رفتاری آنها دست یافت و از این طریق، پلی بین دانش روانشناسی و ادبیات عامه ایجاد کرد. در این مقاله سعی داریم ضمن بررسی خصوصیات زیباییشناختی و هنری ترانههای عاشقانة قوم تالش، به تحلیل رنگهای آن براساس هشت رنگ کارکردی آزمایش ماکس لوشر بپردازیم تا از زبان سرایندگان گمنام این ترانهها به برخی از ویژگیهای روحی-روانی مردم منطقه پیببریم. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی، و شیوة گردآوری اطلاعات، میدانی و کتابخانهای است. در این بررسی حدود 50 ترانة عاشقانة تالشی که در آنها انواع رنگ بهکار رفته- از پربسامدترین رنگها تا کمترین آنها- تحلیل و بررسی شدهاند. یافتههای این پژوهش خصوصیات روحی-روانی مردم منطقه را در بروز اعتقاد و احساسات، فشارها، حساسیتها، ناکامیها، شادیها و ... نشان میدهد.
In modern psychology، “colors” are considered among the standards for evaluating personalities. They could be regarded a great and significant source for subjective readings and the analysis of mental characteristics، both national and ethnical. From the psychology of the applied colors in different literary works in every ethnicity، delicate and spectacular points could be gained and in this way، a bridge، about the characteristics of the same people between psychology knowledge and folklore literature could be created. In this article، along with studying the aesthetical and artistic characteristics of the love songs of Talesh ethnicity، we try to analyze its colors with the eight functional colors of Max Lüscher’s color tests in order to realize some of the psychic-mental characteristics of the people of this region (Talesh) from the words of the unknown composers of their songs. The research method is descriptive-analytic، and the information gathering method is both field- and library- based. In this study around 50 Taleshian love songs in which different kinds of colors are used، from the most frequent colors to the least used ones، were analyzed. The results indicated the psychic-mental characteristics of the people of the region in exposing beliefs and emotions، pressures، sensibilities، disappointments، joys، etc
Machine summary:
"ج) مقاله ها: «رنگ در شعر معاصر» (وحیدیان و سام خانیانی ، ١٣٨٢)؛ «روان شناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری » (قاسم زاده و نیکوبخت ، ١٣٨٢)؛ «روان شناسی رنگ در اشعار نیما» (پناهی ، ١٣٨٥)؛ «بررسی رنگ در حکایت های هفت پیکر نظامی » (واردی و مختاری ، ١٣٨٦)؛ «تناسب رنگ ها 46 در صور خیال و هستة روایی شاهنامه » (نعمتی جودی ، ١٣٨٧)؛ «بازنمود رنگ سرخ و زرد و سبز و بنفش در شاهنامة فردوسی » (حسن لی و احمدیان ، ١٣٨٧)؛ «رنگ در نگارگری ایرانی ، رنگ در بی رنگی » (فرید، ١٣٨٨)؛ «بررسی تطبیقی کاربرد رنگ ها در ایران در علم روان - شناسی یا علم روان شناسی رنگ » (ترکاشوند، ١٣٨٨)؛ «رنگ سفید از منظر قرآن و روان شناسی » (شریفی و جوکار، ١٣٨٩)؛ «کاربرد روان شناسی رنگ از ماکس لوشر در نقد و تحلیل شعر فروغ فرخزاد» (علوی مقدم و پورشهرام ، ١٣٨٩)؛ «نقش و درفش » (یوسف پور و کریم پور، ١٣٨٩)؛ «روان شناسی رنگ در شاهنامه » (ذبیح نیا و محمدی ، ١٣٩٠)؛ «زیبایی شناسی رنگ آبی در اشعار عبدالوهاب البیانی » (سیفی ، ١٣٩٠)؛ «بررسی نشانه شناسی مفهوم مرگ و زندگی در رمان سووشون بر پایة نشانه شناسی رنگ سیاه » (دهقانیان و مریدی ، ١٣٩١)؛ «روان شناسی رنگ در روایت وامق و عذرا» (ذبیح نیا و حوتی نژاد، ١٣٩٢)."