Abstract:
چکیده کنوانسیون قرارداد حملونقل بینالمللی کالا از طریق جاده که در سال 1956 تدوین گردیده و مورد الحاق کشورهای بسیاری، از جمله ایران قرار گرفته، سبب یکسان شدن مقررات، در این عرصه گردیده است. مطابق این کنوانسیون، متصدی حملونقل زمینی برای خسارات وارده به فرستنده و گیرنده کالا مسئول میباشد. بههنگام بروز خسارت، در مواردی، برای متصدی حملونقل معافیتهایی در نظر گرفته شده است. بررسی شیوههای دفاعی متصدی و شرایط استنادی آنها علاوه بر فواید کاربردی، آثار علمی مهمی دربردارد از جمله اینکه نقش بسزایی در درک مبنای مسئولیت حداکثر مراقبت مطرح در کنوانسیون مزبور دارد. موارد معافیت مطرح محدود به قوه قاهره نمیباشد و حتی به نحو قابل توجهی مخاطرات ذاتی حملونقل زمینی مورد توجه قرار گرفته است. تمسک به برخی از موارد معافیت مستلزم اثبات رابطه سببیت بین موارد یاد شده با خسارت تحقق یافته است و در برخی موراد صرف اثبات وجود موارد معافیت مربوط به مخاطرات ذاتی حملونقل جهت رفع مسئولیت کافی است. مرور زمان نیز بهعنوان یک مورد دفاعی در کنوانسیون پیشبینی شده است.
Machine summary:
"ماده(٥)١٨ پنجم آن ماده (در خصوص حیوانات زنده) وجود عبارت «اقـدامات لازم متعـارف » مـی باشـد کـه در بند چهارم، واژه «متعارف» جهت اقدامات لازم برای کالاهـای حسـاس قیـد نگردیـده اسـت ، برخـی معتقدند این دو به دلیل اختلاف همین واژه متفاوتاند زیرا واژهی متعـارف سـطح مسـئولیت متصـدی را در قبال حیوانات زنده میکاهد و علت این تفاوت بین کالاهای حساس و حیوانات زنده آن اسـت که متصدی با تجهیز وسیله میتواند سطح مناسبی از مراقبت را داشته باشد ولی متصدی نمیتوانـد بـه همان سطح برحیوانـات زنـده کنتـرل داشـته باشـد؛ (٣٤٧ :p ,٢٠٠٩ ,clarke) ایـن اسـتدلال از سـوی دیگر به دلیل حاکمیت مسئولیت کلی حداکثر مراقبت بـی اثـر دانسـته شـده اسـت و رژیـم حـاکم بـر مسئولیت متصدی در قبال حیوانات زنده و کالای حساس یکسان انگاشته شده و گفته شده است چـه بســا کالاهــای حســاس شــیمیایی از حیوانــات زنــده نیــز غیرقابــل کنتــرلتــر باشــند؛ &Messent) (١٧٤ :p ,٢٠٠٠,glass آنچه در خصوص علت این تفـاوت قابـل قبـول اسـت اشـاره بـه اختلافـات موجود در تصویب کنوانسـیون ١ CIM (پـیش از کنوانسـیون حمـل ونقـل بـین المللـی جـاده ای کـالا) میباشد که برخی در آنجا معتقـد بودنـد نبایـد حیـوان زنـده را کـالا محسـوب کـرد و جـدا کـردن حیوانات زنده از کالاهای حساس در کنوانسیون حمل ونقل بین المللی جادهای کالا به این علت یـک راهکار سیاسی بوده است ."