Abstract:
هدف این پژوهش بررسی میزان توجه برنامهدرسی اجرا شده رشتههای کارشناسیارشد علومتربیتی با مهارتهای کارآفرینی بود. پژوهش ازنوع کاربردی وروش توصیفی- پیمایشی، باجامعه آماری دانشجویان ترم آخر رشتههای علوم تربیتی دانشگاه آزاد تهران مرکزی در سال تحصیلی93-92به تعداد321 نفر که با روش نمونهگیری «تصادفی ساده» انتخاب و ابزار اندازهگیری پرسشنامه محققساخته «شامل30سوال پنج گزینهای» وسوال ها از طریق آزمون t یک گروه مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد: برنامهدرسی اجراشده کارشناسیارشد رشته مزبور در تربیت دانشجوی کارآفرین موثر بوده است، ولی میانگین نمرات مهارتهای کارآفرینی رضایت بخش نبوده، مخصوصا درمهارتهای «تحملابهام» و «ریسک پذیری» پایینتر از حدمتوسط بود؛ لذا ارتقا و تقویت مهارتهای مذکور در این رشتهها، نیازمند مداقه و برنامهریزی هدفمند،هم در برنامهدرسی قصد شده وهم در برنامهدرسی اجرا شده میباشد.
The goal of this research was
studying the level of attention of the executed
curriculum plans in the master’s degree fields of
the educational sciences with the
entrepreneurship skills. This research was an
applied research and the descriptive –measuring
method was used. Its statistical population, the
graduated students and the students of final
semester of the educational sciences fields of
the Islamic Azad University, Tehran Central
Branch were elected in the academic year 2013-
2014 (the quantity of 321 people with the
simple random sampling) made questionnave
included so questions was administrated.
Examination of the study by an independent
samples t-tests were performed. The results
show that the executed curriculum plan of the
master’s degree in the aforementioned field
have been effective in educating the
entrepreneur student, but Unsatisfactory scores
entrepreneurial skills, especially skill of
"ambiguity tolerance" and "risk-admission
components" skills were below average,
accordingly more improvement on these skills
are needed, for both targeted and executed
curriculum.
Machine summary:
در ايران تا آغاز برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به کارآفريني توجهي نشده بود، اما در برنامه سوم به علت وجود بيکاري گسترده به ويژه در ميان جوانان و دانش - آموختگان دانشگاه ها و پيش بيني تشديد اين معضل در دهه ١٣٨٠ کارآفريني مورد توجه قرارگرفت و بر اساس بند٢-الف ، راهکارهاي اجرايي بخش آموزش عالي مندرج در جلد دوم پيوست شماره ٢ لايحه برنامه پنج ساله سوم توسعه ، کارآفريني و کارآمدي دانشجويان و دانش آموختگان از راه تحول برنامه ها و شيوه هاي آموزشي تأکيد شده است (مقيمي، به نقل از احمدي،١٣٨٨).
لذا در اين مقاله با توجه به اهميت کارآفريني و ضرورت آموزش مهارت هاي آن در دوره کارشناسي ارشد؛ ضمن شناسايي ميزان هماهنگي برنامه درسي اجرا شده در دوره کارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي با مهارت هاي کارآفريني در ابعاد آموزشي و پرورشي، پيشنهاداتي براي برنامه ريزان و دست اندرکاران به منظور رشد انديشه و مهارت آموزي دانشجويان در زمينه تغيير نگرش کارآفرينانه و ايجاد تحول ، نوآوري، خلاقيت و اشتغال زايي در فارغ التحصيلان غير شاغل و شاغل نيز ارائه خواهد شد.
به چه ميزان برنامه درسي اجرا شده دوره کارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي با مهارت هاي کارآفريني "ريسک پذيري، تحمل ابهام ، خلاقيت و نوآوري، استفاده از فرصت ها و تمايل براي راه اندازي کسب و کار جديد" هماهنگي دارد؟ ٢.
يافته هاي مربوط به سؤال اول تحقيق با توجه به اين که در اين سؤال به دنبال بررسي ميزان تأثير برنامه درسي اجرا شده کارشناسي ارشد علوم تربيتي در مهارتهاي کارآفريني "ريسک پذيري، تحمل ابهام ، خلاقيت و نوآوري، استفاده از فرصت ها و تمايل براي راه اندازي کسب و کار جديد" دانشجويان هستيم ، لذا بهترين آزمون براي فرض آزمايي آزمون تي يک گروه مستقل است .