Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی (شناختی، رفتاری و عاطفی) و افت تحصیلی در دانش آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان های شهر اصفهان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان های شهر اصفهان در سال تحصیلی ٩١-١٣٩٠ بود. نمونه آماری برابر با ٣٦٠ نفر که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب گردید. روش پژوهش ، توصیفی از نوع همبستگی بود. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته با درجه بندی لیکرت جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری مناسب در سطوح توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین ابعاد درگیری تحصیلی (شناختی، عاطفی و رفتاری) و افت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد (٠٠١>P)، از طرفی دیگر، درگیری تحصیلی توان پیش بینی افت - تحصیلی را دارد.
Machine summary:
"٢٠ چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی (شناختی، رفتاری و عاطفی) و افت تحصیلی در دانش آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان های شهر اصفهان بود.
بین مولفه های درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (٠٠١>P) سوال (٢) آیا درگیری تحصیلی دانش آموزان میتواند افت تحصیلی آن ها را پیش بینی کند؟ با توجه به این که درگیری تحصیلی یکی از متغیرهای انگیزشی بسیار مهم و تاثیرگذار بر یادگیری و عملکرد تحصیلی یادگیرندگان در سنین و مقاطع مختلف است ، پژوهش حاضر به دنبال پیش بینی افت تحصیلی دانش آموزان بر اساس درگیری تحصیلی آن ها است ، لذا برای پاسخ دهی به این سئوال از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده گردید.
١١- = β نیز با ٠٠٤٤>P معنیدار بود؛ بنابراین با ٩٥ درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت که متغیر درگیری رفتاری نیز قادر به پیش بینی افت تحصیلی به صورت منفی در دانش آموزان است ؛ بنابراین بر طبق یافته های جدول ٤ معادله رگرسیونی متغیرهای درگیری شناختی، عاطفی و رفتاری برای پیش بینی افت تحصیلی به صورت زیر است : Y= -0.
44 شناختی =١ X عاطفی =X٢ رفتاری =X٣ بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و افت تحصیلی در دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهر اصفهان بود.
همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام انجام شده برای پیش بینی افت تحصیلی دانش آموزان بر اساس درگیری شناختی، عاطفی و رفتاری نشان داد متغیر درگیری شناختی در مرحله اول ورود به تحلیل رگرسیون به تنهایی ٣٠."