Abstract:
توسعه برنامه های آموزشی بین رشته ای یکی از راهبردهای تحول در آموزش عالی کشاورزی است . این پژوهش کیفی با هدف عارضه یابی رویکرد بین رشته ای در آموزش عالی کشاورزی برپایه موردکاوی "ترویج و آموزش کشاورزی" به انجام رسید. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند با نمونه ای برگزیده (٤٤=n) از بین اعضای هیات علمی، محققان ، کارشناسان و مروجان و مدیران حوزه ترویج و آموزش کشاورزی کشور به دست آمد. با استفاده از فرآیند کدگذاری مرسوم در نظریه بنیانی، متن برگرفته از مصاحبه ها تحلیل و یافته های حاصل از تحلیل در ساختاری ماتریسی، شامل کدهای باز، محوری و انتخابی تدوین شد. بر اساس کدهای طبقه بندی شده موضوعی (شش طبقه )، مسائل و محدودیت های عمده توسعه رهیافت بین رشته ای در آموزش عالی کشاورزی عبارتند از: مسائل نظری و مفهومی، مسائل آموزشی، مسائل پژوهشی و انتشار یافته های تحقیقاتی و مسائل توسعه حرفه ای در ترویج و آموزش کشاورزی (حوزه بین رشته ای)، مسائل توسعه دانشگاهی (حوزه دانشگاه ) و مسائل اجرایی و نهادی (حوزه برون دانشگاهی).
Machine summary:
فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی Evaluation Studies &Journal of Educational Measurement سال پنجم ، شمارة ١٠، تابستان ١٣٩٤، صص ٨٨-٦١ Vol. 5, No. 10, Summer 2015 عارضه یابی رویکرد میان رشته ای در آموزش عالی کشاورزی: مورد ترویج و آموزش کشاورزی * ** * دانشیار دانشکده مدیریت کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (نویسنده مسئول (sharifsharifzadeh@gmail.
com ** دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان 62 فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی مقدمه در پی آشکارشدن محدودیت های رویکرد صرف رشته گرا و مزایای میان رشتگی در آموزش عالی، رویکرد بین رشته ای ویژگی غیرقابل انکار نظام دانشگاهی امروزی به شمار میرود و به مضمونی غالب و اولویتی ویژه در سیاست تحقیقاتی بدل شده است و در عمل نیز میتوان شاهد روند رو به گسترش آن بود (بیاگیولی ١، ٢٠٠٩: ٨١٦).
Schaffer Newell Marzano Hall and Weaver Casey 5 .
در این خصوص همکاری شاخه های ترویج و آموزش کشاورزی و اقتصاد عارضه یابی رویکرد میان رشته ای در آموزش عالی کشاورزی ٨٥ کشاورزی گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم , انجمن های علمی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و در نظر گرفتن معیارهایی همانند بازار کار و نیازهای نیروی انسانی بخش کشاورزی در کنار انسجام نظری، ژرفای تخصصی و اجرایی بودن دوره های آموزشی.