Abstract:
امروزه اغلب سازمان ها دریافته اند که برای بقای خود در عرصه ی جهانی، ضرورت دارد کیفیت را به نحو مطلوب ارتقاء دهند. لذا در حال حاضر مدیریت کیفیت جامع به عنوان یک راهکار، جایگاه برجسته ای یافته و با پذیرش چشمگیری روبه رو شده است. این نوع مدیریت ،خواهان ایجاد انگیزه و خلاقیت در کارکنان و افزایش کیفیت خدمات و رضایت مشتریان است. این مقاله به بررسی وضعیت مدیریت کیفیت جامع در ادارات ورزش و جوانان شهرستان های خراسان رضوی می پردازد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه ی کارمندان ادارات ورزش و جوانان شهرستان های خراسان رضوی(340 نفر) است که با استفاده از فرمول حجم نمونه، تعداد 180 کارمند به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه هشت معیاری مدیریت کیفیت جامع در بین آنها توزیع شد. اطلاعات از کارمندان ادارات ورزش و جوانان گردآوری و یافته های این تحقیق با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مدیریت ورزشی تایید و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ مقدار 93/0 بدست آمد. یافته ها نشان داد بین ادارات ورزش و جوانان شهرستان های خراسان رضوی در اعمال مدیریت کیفیت جامع تفاوت آماری معناداری وجود دارد. همچنین بین این ادارات در میزان رعایت اصول هشتگانه مدیریت کیفیت جامع (حمایت و رهبری مدیریت عالی سازمان، فرآیند مدیریت، تجزیه و تحلیل اطلاعات، مشتری مداری، روابط با عرضه کنندگان خدمات، بهبود سیستم کیفیت، بهبود مداوم کیفیت و مشارکت کارکنان) تفاوت آماری معناداری وجود دارد (p<%5).
Today، most organizations have understood that they should desirably promote quality to survive in the global arena. Therefore، at the moment، total quality management، as a strategy، has received a dramatic place and acceptance. This type of management requires motivation and innovation in employees and an increase in service quality and customer satisfaction. The aim of this study was to investigate of Total Quality Management (TQM) situation in Youth and Sport offices of Khorasan
Razavi cities. The statistical population of the study consisted of all employees at sport and youth offices of Khorasan Razavi cities (340 subjects). 180 employees were selected randomly as the sample by Morgan table. Then، 8-element TQM questionnaire was distributed among them. Data of the employees of sport and youth offices were collected and the findings were analyzed by descriptive and inferential statistics. Content validity of the questionnaire was confirmed by sport management experts while the reliability was determined using Cronbach's alpha test as 0.93.
Results showed a significant difference among sport and youth offices of Khorasan Razavi cities in TQM application (P<0.05). Also، there was a significant difference among these offices in meeting the eight elements of TQM (support and leadership of organization high-ranking management، management process، data analysis، customer service، relationship with service providers، improvement of quality system، kaizen and employees' participation) (P˂0.05).